Het roer om

Ellen 17 oktober 2024
Annabel werkt als registeraccountant bij hetzelfde bedrijf als haar vriend Laurens. Echt gelukkig is ze er niet, maar ze maakt in elk geval goed gebruik van haar studie, zoals haar vriend en haar moeder haar telkens onder haar neus wrijven: mooie carrièrekansen liggen in het verschiet en hoe gezellig is het om samen naar het werk te rijden en weer terug naar huis.

Dan komt hun benedenbuurvrouw Betty ten val, moet geopereerd en kan voorlopig niet werken in de koffiezaak van haar zoon Abel, die zelf een rondreis maakt. Ook kan zij tijdelijk niet zorgen voor puppy Nibbit. Annabel is vanaf het eerste moment verzot van Nibbit en zegt de buurvrouw toe voor hem te zorgen. Ze neemt verlof op en neemt ook het werk voor twee weken over in genoemde koffiezaak.
Laurens en haar moeder zijn het hier totaal niet mee eens en laten het klinken of werken in een koffiezaak beneden hun stand is, maar Annabel is er dolgelukkig. Jammer dat het maar tijdelijk is en ze uiteindelijk weer terug dient te keren naar haar saaie baan binnen de kantoormuren.

‘Koffieflirt’ leest erg prettig weg en door de beeldende schrijfstijl van Fabiënne zie je de koffiezaak ook echt voor je. Annabel komt realistisch over met haar twijfels het roer wel of niet om te gooien. Zij is zo gewend niet na te denken over wat ZIJ nu eigenlijk wil, dat ze moeite heeft met besluiten te nemen die haar zelf aangaan. Haar onzekerheden komen geloofwaardig over.

Ook de vriendinnengroep van Annabel geeft extra sjeu aan dit verhaal; zo heerlijk herkenbaar en de naam van hun whats-appgroep vind ik geweldig gevonden: de “Kakel-app.”

De cover straalt echt de warmte uit die je zo te lezen ook voelt als je geniet van je latte macchiato in het koffiezaakje, terwijl Nibbit om je heen dartelt.

‘Koffieflirt’ is een heerlijk feelgoodverhaal om van te genieten met een beker koffie (of iets anders natuurlijk) in de hand.

Dank aan Loft Books voor het recensie-exemplaar en het organiseren van de blogtour. Dit heeft overigens geen invloed op mijn eerlijke mening over het boek.

Meer recensies van Ellen