'Friends with benefits summer-edition'

Ellen 15 september 2024
Via Loft Books deed ik mee aan de blogtour rondom het eerste deel uit de serie De Utrechtse School van Nathalie Windhorst, getiteld Reisgenoten.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: na het lezen van Reisgenoten kijk je uit naar het volgende deel.

In Reisgenoten maak je kennis met Hazel. Haar vriendin Noor is naar San Francisco verhuist, waar zij woont met haar, Amerikaanse, man Adam en hun zoontje. Ze hebben elkaar al een aantal jaar niet gezien, maar nu is het dan zover, Hazel gaat voor drie weken naar haar toe. In de rij voor de security op de luchthaven raakt ze aan de praat met Friso die, hoe toevallig, met dezelfde vlucht als zij, naar San Francisco afreist voor zaken en daarna van plan is nog een ruime week de nationale parken daar te bezoeken. Hazel vindt Friso lijken op Gabriel, de kok uit Emily in Paris en dat bevalt haar best. Door omstandigheden zitten ze naast elkaar tijdens de vlucht en leren elkaar beter kennen.

Ze gaan samen op roadtrip langs de nationale parken. Door de beeldende schrijfstijl zie je de landschappen voor je, zelfs als je er nog nooit zelf een voet hebt gezet. Knap gedaan.

“We staan op de parkeerplaats bij Yosemite Valley View en staren naar de bergketens die zich in verschillende grijstinten voor ons uitstrekken. Het ochtendlicht speelt met de boomtoppen. Ik heb mijn spiegelreflexcamera speciaal voor deze trip meegenomen en ga helemaal los op het prachtige schouwspel..”
(quote)

Reisgenoten heeft twee verhaalperspectieven, namelijk vanuit het perspectief van Hazel en die van Friso. Dit leest erg fijn, want je weet wat er door hen heen gaat, al is dat (nog) niet uitgesproken naar elkaar toe. De aantrekkingskracht tussen beiden is verpletterend: de manier waarop Nathalie dit heeft opgebouwd en omschreven is van begin tot eind boeiend. Geven ze toe of niet? En ja, hoe gaat het verder, want ze staan beiden toch wel heel anders in het leven wat relaties en seks betreft. Is het een vakantieliefde of zit er misschien toch meer in?

Met haar pakkende stijl van schrijven sleept ze je direct het verhaal in en beleef je de roadtrip door de ogen van Hazel en Friso.
Doordat Nathalie Windhorst een bijbehorende playlist op Spotify heeft samengesteld met de nummers uit het boek wordt dit gevoel nog eens versterkt. Tijdens het lezen van dit boek merk je dat zij zelf een ervaren reizigster is; niet zo gek natuurlijk als je weet dat zij documentaires aankoopt voor de publieke omroep en daardoor regelmatig onderweg is.

Wat dit boek voor mij extra leuk maakte was dat Hazel blijkbaar opgroeide in een klein dorpje onder de rook van Haarlem en Friso uit Bloemendaal. Veel herkenbaarheid daardoor, want ook ik groeide daar op.

Reisgenoten las ik in één ruk uit, zo zat ik in het verhaal van Hazel en Friso en genoot ik met volle teugen van deze heerlijke feelgood.

Dank aan Loft Books en Nathalie Windhorst voor het recensie-exemplaar en het organiseren van deze blogtour.

Meer recensies van Ellen