"Achter elk geintje schuilt een seintje"

Ellen 23 juli 2024
Slot erop is een soort van vervolg op Strik erom, maar prima los te lezen. Ik las Strik erom wel al, maar in Slot erop staat genoeg verwijzingen om het te kunnen volgen. Bovendien gaat dit boek meer om Francien en niet om Mirre, al speelt zij natuurlijk wel een rol in dit verhaal.

Slot erop draait om Giel en Francien. Giel is de broer van Mirre en als een broer voor Francien, die al van kleins af aan bij hen over de vloer komt. Giel staat bekend als de eeuwige rokkenjager, maar hij is meer tot rust gekomen. Hij woont niet meer in Oostenrijk, maar is naar Nederland verhuist, om dichterbij zijn zus en haar man te zijn en natuurlijk bij de kleine Vi.

Francien is getrouwd met Jay, maar er wringt iets. Niet alleen in haar huwelijk maar ook qua baan. Ze krijgt steeds meer twijfels, maar gelukkig kan ze bij haar “familie” terecht. Zo komt het dat Giel en zij meer met elkaar optrekken dan de laatste jaren. Het vertrouwde is er nog altijd en ze kan met Giel over haar twijfels praten en enorm met hem lachen.

Lisanne Stam heeft een eigen manier van schrijven vol humor, waardoor de zwaardere onderwerpen die zij ook aan durft te stippen, niet al te zwaar worden en het feelgood-gevoel blijft overheersen. Dat is ook zo in Slot erop. Er gebeuren best nare dingen, heftige dingen ook, maar door haar heerlijke humor blijft de boel in balans. Mooi hoe zij bepaalde zaken bespreekbaar durft te maken.

De personages zijn realistisch neergezet. Zo realistisch zelfs dat ik de stem van Lisanne hoor als Francien wat zegt. Beiden maken gedurende het verhaal een groei door: ze leren elkaar beter kennen én zichzelf. Dat dit gevolgen heeft voor hun levens spreekt voor zich, maar Lisanne weet alles op de juiste manier met elkaar te verweven. Het blijft geloofwaardig.

Ik heb af en toe keihard gelachten, want nogmaals, de humor is geweldig en daardoor de soms gênante situaties in dit verhaal ook.

Slot erop is een feelgood-verhaal met rauwe randjes, die het verhaal des te realistischer maken.

Dank aan April Books voor het recensie-exemplaar en het organiseren van de leesclub.

Meer recensies van Ellen