Komt spijt altijd te laat?

Ellen 08 juli 2024
Steekspel gaat meteen voortvarend van start.

“Het onzichtbare bloed op mijn handpalmen jeukte. Hoe vaak ik mijn handen ook waste, het plakkerige gevoel bleef.”
(quote)

Je vraagt je direct af wat er is gebeurd? Is zij slachtoffer of dader? Duidelijk is wel dat Fenna op de vlucht is voor haar ex, Pieter, leider van de Bende van Hooyweghe. Op haar vlucht belandt ze in een klein dorpje, Kerken, waar ze een slaapplaats vindt in de B&B van Henri en George.

Ze is van plan zich op afstand te houden van de dorpsbewoners, maar haar nijpende financiële situatie maken het toch noodzakelijk een baan te vinden. En ja, zoals dat gaat in kleine dorpjes op het platteland, ben je dan al snel niet meer zo anoniem als je zou willen, gezien je verleden.

Henri behandelt haar als een dochter en weet daar dan maar eens weerstand aan te bieden. Fenna merkt dat ze langzaamaan ontdooit en de mensen in het dorp wat meer toelaat. Maar dit is niet zonder gevaar. Ze weet dondersgoed dat de Bende haar haar vlucht niet zonder slag of stoot zal vergeven. Hoe meer ze deel uit gaat maken van de gemeenschap, hoe groter de kans dat de IT-er van De Bende haar op het spoor zal komen.

En dat gebeurt dan ook. Net op het moment dat Fenna haar hart beetje bij beetje durft open te stellen voor de knappe oogarts Warre, duikt Pieter op. Hij eist van haar dat zij nog een laatste klus voor hem doet, anders zal ze het op meerdere manieren betreuren. Fenna wil de inwoners beschermen maar doet ze dat door overstag te gaan of slaat zij weer op de vlucht?

Kelly Dellene heeft een fijne toegankelijke schrijfstijl en een heerlijk gevoel voor humor. Haar wijze van het omschrijven van bepaalde gevoelens zorgen voor een glimlach tijdens het lezen.

“Zelfs ik kon horen dat mijn woorden bullshit waren. Ik lag al lang in de palm van zijn hand te spinnen, maar dat zou ik niet zomaar toegeven.”
(quote)

De forced-proximity trope is heerlijk om te lezen. Kelly Dellene bouwt de chemie tussen beiden op de juiste manier op. De aantrekkingskracht is van begin af aan duidelijk maar toch…. Een heerlijke slow burn door de omstandigheden.

Ook weet zij de spanning die zeer zeker in deze cosy crime te vinden is goed op te bouwen. Pieter die weer in het leven van Fenna komt, haar manipuleert, haar bedreigt… de spanning is voelbaar!

In Steekspel komen meerdere pittige thema’s voorbij. Deze zijn passend in het verhaal en worden nergens te zwaar.

Steekspel is een goed in elkaar zittend verhaal vol spanning en romantiek.

Dank aan Loft Uitgevers voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Ellen