Ga je mee naar de Dominicaanse?

Ellen 02 augustus 2024
Wendy en Sanne gaan samen naar de Dominicaanse Republiek voor een welverdiende vriendinnenvakantie zonder de kinderen. Door omstandigheden was de reis al eens uitgesteld, maar nu is het dan zo ver.

Wendy heeft het vertrouwen in mannen verloren, met dank aan haar overspelige echtgenoot. De scheiding is er al eventjes door en ze heeft haar draai zoetjesaan weer gevonden.
Sanne is weduwe en voor haar gevoel nog lang niet toe aan een nieuwe man in haar leven. Ze kijken dan ook uit naar deze vakantie.

De dames gaan los. Vrijheid blijheid. Ze genieten van de mannelijke aandacht die ze krijgen, al hebben ze wel hun twijfels over de bedoelingen van de “heren.”

Toch blijven ze onzeker over hun lichaam. Ze hebben een maatje meer, zwangerschapsstriemen, dus welke vent zit daar nou op te wachten als er zat slanke dames rondhuppelen rond het zwembad en op het strand bij hun prachtige resort in de Dominicaanse Republiek.

Sara Goossens weet de onzekerheden van Wendy en Sanne goed te vatten. Ze zijn realistisch. Kan ik me nog wel vertonen in een bikini met mijn “flubberbuik” of is dat ‘not-done?’ Ik denk dat een hoop vrouwen na de bevalling deze twijfels over hun lichaam zullen herkennen.

Doordat de vrouwen de kinderen nu niet om hen heen hebben leren ze ook elkaar nog beter kennen. Hun jarenlange vriendschap kan de irritaties aan en ze komen juist nog dichter bij elkaar te staan. De bijna dwangmatige planning van Sanne is niet altijd prettig, als je op vakantie bent. Zij zal moeten leren loslaten, maar dat kan best eng zijn. Controle hebben geeft ook houvast immers.

Er komen ook zwaardere thema’s voorbij in dit zomerse verhaal, maar niet dusdanig dat Striemen aan het zwembad te zwaar wordt.

Het verhaal leest makkelijk dankzij de zeer toegankelijke schrijfstijl. De gesprekken tussen Wendy en Sanne zijn leuk om te lezen en omdat je het verhaal vanuit hun beider perspectief leest, leer je beiden kennen. Wel miste ik een derde perspectief, omdat het verhaal nu grotendeels uit "gesprekken" bestaat.

Striemen aan het zwembad is een geloofwaardig ontroerend verhaal over de liefde, over vriendschap, over onzeker zijn over jezelf, over nieuwe kansen dat zich afspeelt op een zomerse locatie. De nieuwe liefdes bouwen zich rustig aan op. Ik vond het leuk dat het verhaal over twee 40-jarigen gaat; dat is weer eens wat anders. De humor is geweldig; ik heb regelmatig zitten lachen. Vooral de scene met de boxers is top!

Dank aan Sarah Goossens voor het recensie-exemplaar en het organiseren van de blogtour.

Dus, ben je op zoek naar een fijn zomers verhaal, dan is Striemen aan het zwembad iets voor jou.

3.5 sterren

Meer recensies van Ellen