Opnieuw leren vertrouwen

Ellen 27 september 2024
In de leesclub van April Books lazen we dit keer ‘Tijd droogt alle tranen’ van Emma Anna.

We maken kennis met Roxanne, 28 jaar en Marijn, 42jaar. Roxanne werkt in de brasserie Bie Beckers, van Marijn en zijn broer Thomas. Als alleenstaande moeder heeft ze een druk leven en het lukt haar dan ook lang niet altijd op tijd op haar werk te zijn. Marijn heeft daar, vanzelfsprekend, problemen mee en spreekt haar dan ook regelmatig op aan. Hij is bot en kort door de bocht en heeft geen boodschap aan eventuele verklaringen over het hoe en waarom. Zelf heeft hij immers ook al genoeg aan zijn hoofd.

Als zij elkaar door omstandigheden beter leren kennen, ontstaat er meer wederzijds begrip. Langzaam maar zeker groeien zij steeds iets meer naar elkaar toe. Hun leeftijdsverschil speelt voor hen geen rol; hun omgeving denkt daar nogal eens anders over. Het weerhoudt ze echter niet.

Maar is het ze gegund de liefde bij elkaar te vinden? Beiden hebben nogal wat achter hun kiezen, zijn gekwetst en dan is het best spannend om je weer kwetsbaar naar een ander op te stellen. Vergeet daarbij niet dat zowel Marijn als Roxanne kinderen heeft en ook die hebben een mening als vader of moeder “plotseling” met een andere partner aan komt zetten.

Ik las al eerder boeken van Emma Anna en vind haar schrijfstijl erg fijn lezen. Soepele vertelstem, mooie dialogen en de personages zijn goed uitgewerkte personen, die geloofwaardig overkomen.

Je beleeft het verhaal vanuit Roxanne en Marijn, waardoor je een goed compleet beeld krijgt van hun onzekerheden, hun schaamte, hun worstelingen en hun gevoelens naar de ander toe. De spicy stukjes die ook in het boek voorkomen zijn passend in het verhaal: nergens grof, maar liefdevol tussen twee mensen die meer en meer naar elkaar toegroeien en gevoelens voor elkaar hebben.

‘Tijd droogt alle tranen” bevat ook wat meer heftige onderwerpen, zoals mentale problemen en hoe weer opstaan na een problematische relatie.

Al met al een heerlijk verhaal, wat ik met veel plezier las. Dank aan April Books voor het recensie-exemplaar. Dit heeft overigens geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Ellen