Smaakt naar meer!

Ellen 08 september 2024
“Hij heeft me. Hij heeft me altijd al gehad. Ik geef me over. Hij heeft vrij spel.”
(quote uit de proloog)

Na het lezen van de proloog rijzen er direct allerlei vragen op: wie is er dood? Wat is er gebeurd? Waarom? Wie is de dader of wie zijn de daders? Het eind is het begin en dat speelt direct in op de nieuwsgierigheid van de lezer.

Oliva de Wilde is schrijfster van erotische romans, maar het vuur is er uit in haar relatie en daardoor mist zij ook inspiratie voor haar boeken. Met enkel nog haar fantasie gaat ze het niet redden. Alles wat ze bedenkt vind ze “bullshit,” omdat het totaal niet overeenkomt met (haar) realiteit. Haar relatie met Stijn staat op een keerpunt. Hij is weinig thuis, gaat met zijn collega naar de kroeg om te ‘brainstormen’ en ook de fysieke kant van hun relatie staat op een laag pitje. Ze drijven uit elkaar.

De nieuwe buurman, Gabriel, brengt uitkomst. Hij is “hot” en haar fantasie slaat op hol. De inspiratie vloeit door haar heen en Olivia verwerkt veel van haar eigen gevoelens in haar nieuwe manuscript. She’s back.

Het lijkt allemaal zo onschuldig, maar naarmate de tijd verstrijkt en Olivia steeds meer verstrikt raakt met Gabriel, vraagt ze zich af of ze zelf nog wel de regie in handen heeft…

De schrijfstijl van Anna Karolina bevat de nodige humor. Regelmatig moest ik lachen om haar beschrijvingen van situaties.

“Was hij maar mijn vibrerende ei, dan waren we zo klaar geweest.”

Hier en daar is de woordkeuze wat ouderwets, zoals het gebruik van het woordje “doch” dat regelmatig terugkomt en “wenen” in plaats van huilen.

Vrijspel is sensueel, vol geheime verlangens en spannend in meerdere opzichten en kent meerdere verhaallijnen die op een mooie manier samenkomen. Zowel het thriller-gedeelte als het erotische gedeelte zijn goed uitgewerkt en sluiten op elkaar aan.

Het verhaal wordt verteld vanuit Olivia, Stijn, Gabriel en Natasja. Anna Karolina creëert hiermee een compleet beeld van ieders beweegredenen.

De titel van het boek is goed gekozen: meerdere situaties in het boek rechtvaardigen deze titel.

Dit was mijn eerste kennismaking met een erotische thriller en eerlijk gezegd wist ik niet goed wat ik kon verwachten. Maar de combi sprak me aan en ik heb zeker geen spijt gekregen: een thriller die prima in elkaar zit met goed uitgewerkte erotische scenes. De aantrekkingskracht tussen Gabriel en Olivia is overduidelijk, maar ook voel je als lezer het gevaar dat er aankleeft. Tel daarbij op dat Stijn als Officier van Justitie ook met van alles en nog wat van de zelfkant van de maatschappij in aanraking komt en je hebt een prima verhaal voor je liggen, wat maar moeilijk weg is te leggen. Een verhaal wat smaakt naar meer!

Dank aan uitgeverij Harper Collins voor het recensie-exemplaar en aan Anna Karolina voor het organiseren van deze blogtour.

Meer recensies van Ellen