Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

"Een fata morgana in neon"

Ellen Rodrigo 25 april 2018
Ilja Leonard Pfeijffer (Rijswijk 1968) is dichter, schrijver en classicus. In 2014 won hij de Libris Literatuurprijs voor zijn roman La Superba. Peachez, een romance, maakt onderdeel uit van de Steppolitetralogie en staat op de shortlist van de Libris literatuurprijs 2018. Pfeiffer woont in Genua. Voor Peachez, een romance, werd de schrijver geïnspireerd door het waargebeurde verhaal van deeltjesfysicus Paul Frampton die verliefd werd op fotomodel Denise Milani.

‘In het paars was zij mijn bruid. In het rood lag zij met hoorntjes als klimop over de bank. In het blauw zat zij altijd op bed als een foto, en ik heb haar nooit oprechter zien lachen dan in het geel, bijna oranje zo warm”.

De ik-verteller, professor, in de herfsttij van zijn bestaan en in afwachting van zijn proces, vertelt in retrospectief vanuit de Complejo Penitenciario Conurbano Bonaerense Norte in Buenos Aires, wat hem is overkomen. Hij heeft de liefde van zijn leven ontmoet maar moet daar nu voor boeten.

Via de steeg van de Volmaakte Liefde gaat de professor dagelijks te voet naar de faculteit. Hij leeft voor zijn werk en ademt klassieke talen, schrijvers en citaten. Op een dag opent hij een e-mail van ene Sarah, een e-mail die zijn leven zal veranderen. Aanvankelijk benadert de professor Sarah als leraar, later wordt hij steeds meer een verliefde man. Hij valt als een blok voor Sarah, die geïnteresseerd is in de klassieke mythologie, plaatst haar op een voetstuk, aanbidt haar. De liefde voor Sarah is voor de professor echt, hij wil erin geloven. Het betreft hier een geestelijke liefde, een verbintenis tussen geloof, hoop en liefde. Ondanks het feit dat het onwaarschijnlijk is dat een mooie jonge vrouw verliefd wordt op een oudere, enigszins wereldvreemde en zonderlinge professor, wil hij de alarmbellen niet horen en stort hij zich in een avontuur met ongewisse afloop.

Taalvirtuoos Pfeijffer gebruikt lange, complexe zinnen met veel bijzinnen, vergelijkingen, citaten en verwijzingen. De schrijver gaat hier niet bepaald subtiel mee om, waardoor het op den duur wat te overdadig wordt. Maar het plezier in het schrijven, dat duidelijk aanwezig is en de humoristische benadering van de professor, maken het verhaal een genot om te lezen.
Pfeiffer verwijst niet alleen naar diverse klassieke schrijvers en hun werk, maar ook naar werk van eigen hand. Zo verwijst hij naar twee andere delen van de Steppolitetralogie (Dolores en Rupert) en naar het gedicht Rondeel, dat op zijn beurt weer verwijst naar een gedicht van E.E. Cummings.
Mooi laat Pfeijffer het verschil in eloquentie naar voren komen tussen de professor en Sarah.
Het verhaal staat bol van de tegenstellingen zoals erudiet tegenover minder geschoold, deftige taal tegenover straattaal, oudere man tegenover jonge vrouw, glitter en glans en vluchtigheid tegenover klassieke cultuur, de wereld van de geest tegenover de wereld van het lichaam en wellicht de belangrijkste: echt tegenover niet echt, feit tegenover fictie.
Want naast de liefde en aanbidding, draait het in Peachez, een romance, vooral om dat spel tussen waarheid en verzinsel. Ook al is de liefde voor Peachez een illusie, een fantasie, “een fata morgana in neon”, de professor ervaart deze als waarachtig en wordt er een completer mens door. In zijn leefwereld van de geest is plaats gekomen voor aardse zaken, hij is afgedaald van zijn wetenschappelijke berg, leert de taal van de gewone mensen, “Fuck mijn werk..”.
Nadeel van de mooie taal en schrijfstijl is dat de professor op afstand blijft, niet volledig tot leven komt en het verhaal nooit onder de huid van de lezer kruipt. Hierdoor ontstaat weliswaar begrip voor het handelen van de professor, maar geen sympathie.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Ellen Rodrigo

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur