Spannende vakantiethriller

Ellen1989 14 augustus 2024

Tessa van Dalen heeft enkele jaren geleden haar man Stan verloren. Na zijn tragische dood heeft ze eindelijk het geluk gevonden bij haar nieuwe vriend Koen. Ze gaan deze zomer samen met haar twee zoontjes Lucas en Justus op vakantie naar een mooie camping aan de oever van de rivier Ardèche in Frankrijk. Ze genieten enorm van de vakantie en ze ontmoeten ook nog mensen die ze kennen van de school van de jongens. Zo gaan ze samen op een dagje kanoën op de Ardèche en de kinderen raken niet uitgepraat over het wilde water en de spannende stroomversnellingen. Achteraf logt Tessa in op een website waar je foto’s kunt downloaden die onderweg door fotografen van alle kanoërs gemaakt zijn. Daar krijgt ze de schrik van haar leven. Want op een van de foto’s ziet ze haar overleden echtgenoot in een kano zitten… Wat is hier aan de hand?

Dit is de eerste vakantiethriller die ik lees van Linda Van Rijn. Ze heeft me aangenaam verrast. Ze heeft een mooie, sprekende en spannende schrijfstijl. Ze werkt met korte hoofdstukken wat ik persoonlijk aangenaam vind. De schrijfster houdt ook tempo in het verhaal, met nieuwe ontwikkelingen in elk hoofdstuk. Soms lees je een boek waarvan je denkt dat het verhaal kon verteld zijn in een stuk minder pagina’s. Dit gevoel had ik hier niet. De auteur schrijft ook heel beeldend waardoor je het gevoel had mee aanwezig te zijn op de camping. De Ardèche kende ik van naam, maar door dit verhaal kriebelt het om er toch eens zelf op reis te gaan.

De titel en de afbeelding op de cover zegt natuurlijk alles. Het verhaal speelt zich af in de Ardèche, wat de titel is. Met het kanoën komt het verhaal in een stroomversnelling en de schrijfster heeft dan ook doelbewust gekozen om dit op de omslag te plaatsen. Ze kon dit dus niet beter gekozen hebben.

Daarnaast werd de spanning mooi opgebouwd. Ik had geen enkel idee wie de verdachte kon zijn. Pas helemaal op het einde vielen de puzzelstukjes voor mij in elkaar. Ik kon dan alleen maar hopen dat het verhaal goed zou aflopen voor Tessa, Koen en de twee zoontjes.

De personages zijn goed uitgewerkt. Je leert Tessa, Koen, Lucas en Justus goed kennen. Je krijgt sympathie voor ieder persoon. Zo spat de verliefdheid tussen het nieuwe koppel ervan af. Je merkt ook dat Tessa een overbezorgde mama is door het noodlottig ongeval van Stan enkele jaren geleden. Gedurende het verhaal lees je namelijk wat hem overkomen is en begrijp je haar bezorgdheid.

Ik vind het ook heel mooi dat de schrijfster actuele zaken aan bod laat komen. Zo laat ze het niet na het thema internettrollen, online haat of complottheorieën aan bod te laten komen.

Dit boek bevat slechts 176 pagina’s, wat ik persoonlijk weinig vond. Hierdoor had ik het gevoel dat veel moest verteld worden in dit fijn boek. Op zich pakt Linda dat heel goed aan, maar persoonlijk lees ik liever een dikker boek.

Linda heeft me aangenaam verrast met deze thriller. Ik raad deze dan ook aan. Ik geef 4 sterren, omwille van het feit dat ik liever dikkere boeken lees, maar dat is iets persoonlijks.

Ellen
Boekencast