opnieuw top thriller

Ellen1989 14 augustus 2024
In het boek Leef je nog? speelt er een vete tussen drugsbendes in de stad. Daarnaast komt er op een dag een wanhopige moeder smeken om haar tienerdochter te vinden. Zou dit een rebelse tiener zijn die weggelopen is van huis? Het buikgevoel van Helen zegt iets anders en ze richt snel een onderzoeksteam op, tegen het advies van haar chef in. Algauw ontdekt ze dat Naomi niet het enige meisje is dat vermist wordt. Hoe dichter Helen bij de waarheid komt, hoe harder haar onderzoek wordt tegengewerkt. Ze belandt in een web van corruptie, dat zich verder uitstrekt en veel dichterbij komt dan ze zich had kunnen voorstellen. Lukt het haar om de meisjes op tijd te redden?

Ik doe opnieuw mijn pet af voor de schrijver M.J. Arlidge. Hij is er wederom in geslaagd mij een boek uit te laten lezen in slechts enkele dagen tijd. Ik werd volledig meegezogen in het verhaal. De auteur heeft een enorm vlotte, spannende en sprekende schrijfstijl. Daarnaast werkt hij met korte hoofdstukken die af en toe met een spannende cliffhanger eindigen. Dit alles zorgde er voor dat ik het boek zo snel als mogelijk wou uitlezen. De spanning werd opnieuw mooi opgebouwd. Redelijk vlug heeft Helen een mogelijke verdachte in het vizier, maar ze moet zo snel als mogelijk voldoende bewijsmateriaal verzamelen. Daarnaast is er een web van corruptie die ze moet omzeilen om haar zaak sterker te maken. Pas op het einde komen we te weten of Helen het bij het rechte eind heeft. Enerzijds was ik blij toen ik het plot te weten kwam. Anderzijds vind ik het jammer dat het boek al weer uit is. Ik verlang dan ook enorm om zijn volgende boeken te mogen lezen.

Als je de cover ziet, weet je onmiddellijk dat het een boek van M.J. Arlidge is. Hij maakt steeds gebruik van felle kleuren, waarbij de titel centraal staat en zo in het oog springt. De titel staat voor de centrale vraag in het verhaal: leven de ontvoerde meisjes nog? Deze vraag wordt pas aan het einde beantwoord. De titel kon dus niet beter gekozen zijn.

Ook in dit boek maakt Arlidge gebruik van verschillende verhaallijnen. Zo lees je het verhaal vanuit onder andere het standpunt van de politie, de slachtoffers, de dader enzovoort. Dit zorgt voor meer diepgang bij de personages en maakt de leeservaring meeslepend. Zo krijg je te maken met de emoties van de diverse personages, zoals de spanningen in het onderzoeksteam onderling, de wanhoop en vechtlust bij de slachtoffers en de meedogenloosheid van de dader(s). Zoals in elk boek beschrijft hij de continue dreiging voor de slachtoffers in detail en heel realistisch. Zo zet de schrijver de lezer continu op scherp en laat hij ons mee hopen dat het goed komt voor de meisjes in kwestie.

De auteur slaagt er in de spanning op te bouwen tot op het einde. Het enig nadeel is dat Arlidge heel snel de hoofdverdachte naar voor schuift. Dit zorgt ervoor dat het plot minder spannend is. Ik vermoed dat dit doelbewust werd gedaan om zo de corruptie nog meer naar voor te kunnen laten komen. Het heeft zijn voor- en nadelen. Persoonlijk vind ik een boek waar de dader pas op het einde wordt onthuld spannender. In dit verhaal lag de nadruk meer op het verzamelen van voldoende en sterk bewijsmateriaal dan op de ontknoping van de dader.

Op het einde van het verhaal kwam Arlidge af met een enorme cliffhanger. Volgt er nog een boek over Helen Grace of stopt deze reeks? Ik ben er enorm benieuwd naar.

Wederom heeft dit boek van M.J. Arlidge mij niet teleurgesteld en heeft het gezorgd voor urenlang leesplezier. Ik raad deze thriller dan ook aan. Ik geef 4 sterren, omwille van het feit dat de dader vrij snel naar voor werd geschoven en dit voor mij minder spannend aanvoelde.

Ellen
Boekencast