Een meeslepende en spannende misdaadroman!

Ellen1989 14 augustus 2024
Macht is een spannende thriller geschreven door Jonas Boets. Een vrouw komt op het politiebureau de verdwijning van haar zus Christine aangeven. Pieter Van In vindt het een vreemd verhaal en gaat naar haar huis. Ze blijkt gewoon thuis te zijn. De volgende dag wordt ze opnieuw als vermist opgegeven en niet veel later wordt haar lichaam teruggevonden in de Ardennen. Uit onderzoek blijkt wel degelijk dat Christine is vermoord. Het lichaam dat is aangetroffen, is niet dat van de vrouw die Van In in het huis van Christine heeft ontmoet. Met wie heeft hij dan gesproken? Waarom doet iemand zich voor als iemand anders? Wie heeft Christine vermoord?

Het boek is het tweede in de reeks over Pieter Van In, geschreven door Jonas Boets. Net als in het eerste boek, slaagt hij erin geen afbreuk te doen aan de kwaliteiten van wijlen Pieter Aspe. Hij weet opnieuw dezelfde sfeer te creëren als in de eerder geschreven boeken van Aspe. Jonas schrijft heel vlot en hij werkt met korte hoofdstukken. Dit heeft er voor gezorgd dat ik het boek verslonden heb. Ik kon het moeilijk naast me neerleggen, omdat het spannend werd opgebouwd. Je wil namelijk weten wie de moord op Christine heeft gepleegd en wat het motief is. De auteur slaagt er opnieuw in om je van in het begin mee te nemen in het verhaal, maar hij houdt je in spanning en wekt je nieuwsgierigheid steeds op. Het blijft namelijk wachten tot op het eind om te weten te komen wie de moordenaar is.

Net zoals het eerste boek in de reeks, vertelt Macht het verhaal van een jonge Pieter Van In. Opnieuw vond ik dat even wennen. Vele jaren kon je Van In volgen op televisie in de spannende misdaadserie genoemd naar de schrijver. Daarnaast leerde je Pieter kennen door de vele boeken geschreven door Aspe. Ik kan alleen maar aanraden om dit naast je neer te leggen. Op zich is het leuk te lezen hoe Pieter Van In bijvoorbeeld Duvel heeft leren kennen en wie weet komt ook de ontmoeting met zijn grote liefde Hannelore Martens nog aan bod. Er zijn zoveel mogelijkheden voor de schrijver. Ik kijk alvast uit naar een vervolg in deze reeks.

De lezer komt tijdens het verhaal in contact met veel andere personages. De manier waarop de auteur hen beschrijft, vind ik super. Ze worden levensecht beschreven, elk met hun eigen persoonlijkheid. Jonas omschrijft de diverse emoties waarmee ze te maken krijgen, wat het verhaal mooi maakt. Zo kunnen de lezers hen gemakkelijk begrijpen en met hen meevoelen. Guido Versavel, die je ook kent door de boeken en de serie, is de rechterhand van Van In. De auteur behoudt de leuke dynamiek tussen dit duo. Top!

Wat ik leuk vond aan het boek, is dat het verhaal zich (voor mij) afspeelt in een traditionele Vlaamse straat. De bewoners kennen elkaar goed. Zowel de positieve als de minder positieve kantjes. Zo zijn er mensen die alles weten over elkaar, omdat ze elke minuut van de dag door het raam naar buiten zitten te kijken. Zo zijn ze op de hoogte van de laatste nieuwe roddels of weetjes over de andere bewoners: is er een koppel uit elkaar? Heeft iemand een nieuwe liefde gevonden? Wie is die man die op bezoek komt?,… Voor mij is dit een knipoog naar de typische Vlaamse straten.

Zoals reeds gezegd behoudt Boets dezelfde dynamiek tussen het duo Van In en Versavel. Daarnaast zullen fans van Aspe ook andere gekende elementen ontdekken bij het lezen van het boek. De cover van het boek ligt in lijn met de boeken geschreven door Pieter. Dit toont alleen maar het respect dat Jonas heeft voor zijn voorganger.

Afsluitend kan ik zeggen dat dit boek een meeslepende en spannende misdaadroman is met veel personages, een knipoog naar Vlaanderen en een intrigerend plot. Fans van Pieter Aspe worden vanaf het begin meegezogen in dit verhaal en zullen zeker niet op hun honger blijven zitten. Van mij krijgt Macht dan ook welverdiend 4 sterren.

Ellen
Boekencast