Een top lock-room thriller

Ellen1989 14 augustus 2024
In Waarom we logen gaan Will en Sara op huwelijksreis naar de McAlphine Family Lodge, die volledig afgelegen ligt van de bewoonde wereld. Het is een familie resort, maar de banden tussen de familieleden staan onder spanning. Dochter Mercy dreigt namelijk om de geheimen van iedereen te onthullen. Aan het einde van de dag wordt ze dood teruggevonden. Zo neemt de huwelijksreis van Will en Sara een andere wending. Alles wijst erop dat iemand de waarheid koste wat kost verborgen wil houden. Het wordt een race tegen de klok!

Karin Slaughter is er opnieuw in geslaagd mij van in het begin mee te nemen in het spannend verhaal. Ze heeft een beeldende, vlotte en gedetailleerde schrijfstijl. Ik had het gevoel het resort goed te kennen door de beschrijvingen en het kaartje dat toegevoegd is aan het begin van het boek. Ze bouwt de spanning systematisch op en op het einde is er nog een verrassende plotwending. Ondanks het feit dat het een spannende thriller is, is de schrijfster er in geslaagd mij regelmatig te doen lachen. Zo maakt ze gebruik van woordspelingen en zit er af en toe een klein grapje verscholen. Dit maakt het boek iets luchtiger. Ik heb het boek in enkele dagen uitgelezen, omdat ik benieuwd was naar de beweegredenen van de dader.

De titel en de cover vind ik top. De omslag verwijst naar een vlinder, wat de liefde tussen Will en Sara symboliseert. Ze zijn op huwelijksreis en zijn dolverliefd op elkaar. Daarnaast is het midden van de vlinder een dolk, wat het moordwapen is. De titel Waarom we logen, verwijst naar de vele leugens in het verhaal. Zo hebben Will en Sara gelogen over hun beroep, maar ook de andere gasten en de familie blijken niet overal eerlijk over te zijn. Will en Sara proberen de leugens te ontmaskeren, maar al snel blijkt bijna iedereen een motief te hebben om Mercy te vermoorden.

Het boek wordt geschreven vanuit het perspectief van de hoofdpersonages. Een aantal personages kende ik uit haar vorige boeken, zoals Will en Sara, maar toch leer ik hen nog beter kennen. Zo kent Will iemand van de familie door zijn verleden in een pleeghuis. Zo toont Will zich kwetsbaar door te vertellen wat er allemaal gebeurd is in het verleden. De namen van de andere personages leer je onmiddellijk kennen, maar doorheen het verhaal leer je echt hun karakters, geheimen en levensstijlen kennen. Dit zorgt er ook voor dat je verdenkingen alle kanten uit gaan. De ene keer verdenk je het ene personage, maar enkele pagina’s later, verdenk je iemand anders. Zo speur je mee tot op het einde.

Ik ben niet de persoon die snel het hoogste aantal punten geeft, maar voor dit boek kan ik niet anders. Een dikke proficiat aan de auteur! Ze is er in geslaagd mij mee te slepen in deze spannende thriller en heeft me doen kennismaken met het genre locked-room thriller. Ik ben fan. Ik geef dan ook graag 5 sterren!

Ellen
Boekencast