Zeer spannende must-read

ellis-gielen 24 juni 2022
Wat is gruwelijker dan een thriller over seriemoordenaars? Thrillers over moordenaars die echt hebben bestaan.

Hugo Luijten diept in deze nieuwe serie moordenaars uit die bij het Nederlandse publiek onbekend zijn. In Duitsland kan je de naam Peter Kürten niet noemen zonder dat men rilt. Hier weet bijna niemand wie het is.

Het bloed van de zwaan is een fantastische reconstructie van daden van de "vampier van Düsseldorf", zoals Kürten genoemd werd. Rauw, gruwelijk en vreselijk spannend. De daden zijn waar gebeurd, het politiewerk is een grotendeels verzonnen reconstructie.

Februari 1929: Düsseldorf wordt opgeschrikt door een brute moord. Nog voor het politiewerk goed op gang is, volgen er meer. Mannen, vrouwen, kinderen, niemand is veilig. Een afgrijselijk detail: elk slachtoffer mist significant veel bloed. Rechercheur Meisters en Piszko worden op de zaak gezet. Maar buiten dat de moordenaar ongrijpbaar lijkt, worden ze ook tegengewerkt door hun baas, de veranderende onderzoeksmethodes, de opkomst van het nazisme en economische crises. Ook de pers en het publiek worden bij elke moord hysterischer en eisen actie.

Lezers die houden van nietsontziende thrillers komen bij de boeken van Luijten volledig aan hun trekken. Het is bij de eerste bladzijde al spannend met een quote van Kürten zelf:

"Meneer de onderzoeksrechter, u kunt het zo opvatten als u wilt, maar geloof me: als ik u de hele waarheid vertel, zult u verschrikkelijke dingen van me horen."

Het boek is in vier delen opgetekend, met duidelijk de hoofdpersoon bovenaan elk hoofdstuk geschreven. Dat maakt het overzichtelijk en duidelijker voor de lezer. Luyten weet zelfs in de chaos van politiewerk in de vroege 20e eeuw nog orde te scheppen. Er is duidelijk veel onderzoek gedaan naar deze zaak. Chapeau! Een must-read voor elke thrillerlezer.

Meer recensies van ellis-gielen