Lezersrecensie
Vliegensvlug en praktisch
Wat zijn de kenmerken van een succesvolle ondernemer? Je bent het oudste kind, je kunt niet tegen je verlies, een familielid heeft ook een eigen zaak. Die kenmerken kun je niet beïnvloeden. Maar er is meer: je hebt een helder doel, kunt met weinig slaap toe, vraagt hulp aan ervaren mensen, je wordt regelmatig ontslagen, je bent gezellig, je bent geen goede student… Herken je dit? En droom je van een eigen bedrijf? Lees dan verder!
Of je nu al een goed idee hebt voor je eigen bedrijf, of zelfs dat niet, het boek Start up! Hoe jij jouw idee vleugels geeft van Leo Pot helpt je vliegensvlug aan inspiratie en praktische tips. Het zeer compacte boekje dat je in een uurtje uitleest (Doelgroep: ‘iedereen die liever onderneemt dan leest’), geeft tips hoe je creatief genoeg wordt voor een briljant idee, hoe je dat verder ontwikkelt, hoe je het beschermt…of juist niet, hoe je de verkoopbaarheid beoordeelt, er een plan van maakt, hoe je aan geld komt, hoe je pitcht en tenslotte hoe je het in de markt zet qua prijsstelling en marketing.
De auteur haalt hier en daar bronnen aan (waaronder Eric Ries’ Lean start-up) maar er is geen literatuurlijst. Dat is jammer, want er wordt o.a. verwezen naar een onderzoek (zonder bronvermelding) waaruit zou blijken dat kwantiteit (veel grafieken en verwijzingen in je documenten opnemen, ook al zijn ze niet relevant) belangrijker is dan kwaliteit. Dàt had ik graag eens willen nalezen!
Het boek is tegelijkertijd heel hoog over èn vrij compleet qua aandachtspunten, geeft leuke voorbeelden van succesvolle ondernemers en is heel mooi geïllustreerd. Prima voor als je nèt bedacht hebt dat je voor jezelf wilt beginnen en nog niets aan informatie-verzamelen hebt gedaan. En zeker als je niet van lezen houdt…… (bestáán die mensen?).
Elly Stroo Cloeck schrijft recensies en samenvattingen via 1001managementbeken.
Of je nu al een goed idee hebt voor je eigen bedrijf, of zelfs dat niet, het boek Start up! Hoe jij jouw idee vleugels geeft van Leo Pot helpt je vliegensvlug aan inspiratie en praktische tips. Het zeer compacte boekje dat je in een uurtje uitleest (Doelgroep: ‘iedereen die liever onderneemt dan leest’), geeft tips hoe je creatief genoeg wordt voor een briljant idee, hoe je dat verder ontwikkelt, hoe je het beschermt…of juist niet, hoe je de verkoopbaarheid beoordeelt, er een plan van maakt, hoe je aan geld komt, hoe je pitcht en tenslotte hoe je het in de markt zet qua prijsstelling en marketing.
De auteur haalt hier en daar bronnen aan (waaronder Eric Ries’ Lean start-up) maar er is geen literatuurlijst. Dat is jammer, want er wordt o.a. verwezen naar een onderzoek (zonder bronvermelding) waaruit zou blijken dat kwantiteit (veel grafieken en verwijzingen in je documenten opnemen, ook al zijn ze niet relevant) belangrijker is dan kwaliteit. Dàt had ik graag eens willen nalezen!
Het boek is tegelijkertijd heel hoog over èn vrij compleet qua aandachtspunten, geeft leuke voorbeelden van succesvolle ondernemers en is heel mooi geïllustreerd. Prima voor als je nèt bedacht hebt dat je voor jezelf wilt beginnen en nog niets aan informatie-verzamelen hebt gedaan. En zeker als je niet van lezen houdt…… (bestáán die mensen?).
Elly Stroo Cloeck schrijft recensies en samenvattingen via 1001managementbeken.
1
Reageer op deze recensie