Vincent, Brecht Evens

eloisem 15 mei 2024
Vincent, een graphic novel geschreven en geïllustreerd door Brecht Evens. Brecht Evens woont in Parijs en zijn doorbraak was in 2009 met 'Ergens waar je niet wilt zijn'. Maar voor zijn doorbraak had hij wel al dit boek gemaakt. Hij had Vincent namelijk al in 2006 gemaakt. Het boek is uitgegeven door Oogachtend.

Vincent, een jongen die vroeger in een boerengat woonde, besloot om voor een jaar in Dublin te gaan studeren. Daar ontmoette hij een meisje, Katie. Katie woonde in een klein dorpje genaamd Doolin. Ze besloot om ook te gaan studeren in Dublin en zat samen met Vincent in de klas. Veel klasgenoten dachten dat Katie en Vincent iets hadden, maar ze waren gewoon beste vrienden. Op een avond zaten Katie en Vincent na school iets te drinken in een bar, daar in het toilet kwam Vincent zijn oude jeugdvriend tegen. Vanaf dat moment zijn Katie, Vincent en Jimmy (de oude jeugdvriend) onafscheidelijk. Ze vroegen altijd aan elkaar om samen iets te doen. Katie besliste op een dag om samen met de twee jongens naar haar mama te gaan. Daar beleefden ze samen veel plezier. Maar blijft het allemaal bij vriendschap, of krijgen ze ruzie, of komen er koppeltjes? Dit zal je zelf moeten ontdekken als je het boek leest.

Raad ik dit boek aan om te lezen? Zeker! Het is een zeer goed boek met een paar plottwist die je niet ziet aankomen. Ook is het hoofdpersonage Vincent, een zeer leuk personage om te volgen. Het kan voor sommige mensen zelfs ook herkenbaar zijn. Het verhaal zelf leest heel vlot en je bent al vanaf het begin mee met het verhaal, omdat ze alles uitleggen. Wel vind ik de tekeningen vaak te hoekig en te onrealistisch. Ook van de kleuren die hij gebruikt ben ik minder fan, het ene moment zijn ze heel kleurrijk en het andere moment heel zwart en donker. Soms gaat hij ook over naar een ander verhaal, een verhaal dat Vincent namelijk aan het schrijven is, dit is verwarrend en onnodig. Ook moet je rekening houden met het feit dat er een combinatie is van Nederlands en Engels.
Kortom vind ik dit een heel leuk boek om te lezen buiten een paar negatieve punten. Ik raad dit boek vooral aan, aan de mensen die minder fan zijn van het lezen van een heel dik en moeilijk boek. Daarom geef ik dit boek 3 sterren.