Healing fiction

Els Van Daele 13 mei 2024
Ik kan me niet herinneren ooit eerder een boek van een Koreaanse auteur te hebben gelezen, maar De buurtwinkel van tweede kansen van Kim Ho-Yeon was meteen een schot in de roos. Het boek valt onder een opkomende trend genaamd ‘Healing fiction’, waarbij het doel is de emoties van de lezers te kalmeren in plaats van te prikkelen met plotwendingen, spanning of drama. Deze boeken zijn zacht en liefdevol en hebben een langzamer tempo. Het genre van de healing fiction is net in Korea ontstaan. De boeken spelen zich doorgaans af op één locatie waar mensen kunnen samenkomen, zoals een winkel, een restaurant, een bibliotheek.

De buurtwinkel van tweede kansen is het allereerste in het Nederlands vertaalde boek in dit genre. Het speelt zich af in een kleine buurtwinkel in Seoel. De voormalige dakloze Dokgo helpt de eigenaresse van de winkel wanneer haar portemonnee wordt gestolen. Zij ziet het goede in hem en beslist hem een baan aan te bieden in haar buurtwinkel, een buurtwinkel die ze sowieso al aanhoudt, omdat haar werknemers anders geen baan meer zouden hebben, want ze verdient er niet echt veel geld mee.

Dokgo doet de nachtshift in de winkel en na een tijdje helpt hij de mensen niet alleen met hun boodschappen, maar luistert naar hen en reikt oplossingen of tips aan voor hun problemen. Maar zelf blijkt hij ook vele geheimen en trauma’s mee te dragen, die maar langzaamaan aan de oppervlakte komen.

Ik heb heel erg genoten van het boek, het leest heel vlot en geeft je inderdaad een warm gevoel. In ieder hoofdstuk komt een ander personage aan bod, die om een bepaalde reden in de buurtwinkel belandt en door Dokgo op zijn eigen, stuntelige manier geholpen wordt. Alleen helemaal op het einde leek het boek voor mij iets minder vlot te lezen, misschien omdat de auteur probeerde om er de oplossing voor Dokgo zelf in te proppen en dat plots snel moest gaan.

De buurtwinkel van tweede kansen toont de kracht van oprechte aandacht, het leert ons dat je niet te snel mag oordelen over iemand, maar eerst moet luisteren naar zijn of haar verhaal.

De cover van het boek is ook bijzonder mooi, de nachtelijke buurtwinkel met het gezellige tafeltje en de bloeiende boom ervoor nodigt uit om er naar binnen te gaan.

De Zuid-Koreaanse Kim Ho-Yeon won talloze literaire en publieksprijzen. Hij is de auteur van wereldwijde bestsellers die alledaagse verhalen bijzonder maken.

Als je wilt uitzoeken of de trend van de healing fiction iets voor jou is, kan ik De buurtwinkel van tweede kansen zeker aanraden.

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2024/05/13/de-buurtwinkel-van-tweede-kansen/

Meer recensies van Els Van Daele