Amerikaanse politiek uitgelegd via films

Els Van Daele 24 juli 2024
Michiel Vos is een Nederlandse journalist die al twintig jaar in de VS woont en als Amerika-correspondent werkt voor de Nederlandse en Vlaamse televisie. In zijn boek ‘Vos in de VS: Leven in het hart van de Amerikaanse democratie’ vertelt hij hoe hij de Amerikaanse politiek ervaart. Als jonge naïeve Nederlandse immigrant was hij verliefd op Amerika, maar nu hij twintig jaar later Amerikaans staatsburger is geworden, houdt hij nog altijd van zijn nieuwe land, maar schaamt hij er zich vaak ook voor.

Vos in de VS is een boek dat je niet snel even tussendoor leest, je moet er echt wel je tijd voor nemen en er je hoofd bij houden. Ik had ook gedacht dat het meer over het Amerikaanse leven in het algemeen zou gaan, maar het beperkte zich echt wel tot het politieke leven in de VS, en dan meer bepaald het politieke presidentiële leven in Washington. Maar dat maakt het zeker niet minder boeiend, Michiel Vos kan het heel beeldend beschrijven en heeft talloze anekdotes om te vertellen.

Je beseft ook al snel dat Michiel Vos geen gewone journalist is maar door zijn privéleven op politiek vlak best wel geprivilegieerd is. Hij is immers gehuwd met een Amerikaanse, zijn vrouw Alexandra maakt onder andere documentaires voor HBO. En zijn schoonmoeder is niemand minder dan Nancy Pelosi, die tot vorig jaar het Huis van Afgevaardigden voorzat. Daardoor kon Vos op de foto met talloze presidenten en vicepresidenten, foto’s die vooraan en achteraan op de binnenkant van de covers te zien zijn.

Michiel Vos begint en eindigt zijn boek met de fameuze bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers in januari 2021, iets wat op hem een diepe indruk naliet.
Vos gebruikt veel Engelse zinnen in zijn boek, vooral als hij mensen citeert, maar dat stoorde me niet, het maakte het allemaal wat authentieker en Amerikaanser.

Hij beschrijft ook hoe Amerika meer en meer verdeeld is, tussen arm en rijk, wit en zwart, hoger en lager opgeleid… Hij probeert heel veel uit te leggen aan de hand van quotes en beelden uit bekende Amerikaanse films, zoal Blockbusters, Platoon, Gone With the Wind… Het deed me zin krijgen om deze films nog eens opnieuw te bekijken, maar dan met zijn bedenkingen in het achterhoofd.

Ik vond Vos in de VS een boeiend boek boek dat meer inzicht biedt in de Amerikaanse politiek. Het vereist echter wel je volle aandacht. Naar verluidt zou er ook een audioversie van zijn die door Michiel Vos zelf wordt voorgelezen.

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2024/07/22/vos-in-de-vs-leven-in-het-hart-van-de-amerikaanse-democratie/

Meer recensies van Els Van Daele