Nostalgie!

Els Van Haute 30 september 2024
Als vogeltjes gaan slapen. Teksten: Annie M.G. Schmidt. Illustraties: Sanne te Loo.

Querido komt wederom met een pareltje uit de erven van Annie M.G. Schmidt. Niet het eerste, ongetwijfeld niet het laatste. Bij sommige schrijvers noem ik dat uitmelken, bij Annie noem ik dat een feest!

In dit geval gaat het om een bundeling van haar mooiste versjes voor jonge kinderen. Samen gebundeld en van toffe prenten voorzien door te Loo. Die van Marietje is vandaag mijn favorietje (hihi) maar die van Als vogeltjes gaan slapen is ook heel mooi – ze verschilt ook voor cover en gedicht: tof!

Kennen de kinderen van nu nog de versjes van Annie? Kennen ze überhaupt nog versjes? Uit hun hoofd? Moeten ze dat nog doen: die van buiten leren en vooraan in de klas op de trede gaan staan om ze zo mooi mogelijk te declameren?

Voor mij was dat elke keer weer sterven, ik was daar te verlegen voor. Maar eens ik begon ging ik er helemaal in op. Want dat is de kracht van Annie: ze weet je te betoveren. Ik herinner me nog levendig Juffrouw Boggemog en Ik ben lekker stout. Wat mij toen zo wist mee te slepen gaat ongetwijfeld hetzelfde effect hebben op de kindertjes van nu.

Een musthave voor elke klas en elke voorlezer in bed (hint aan mijn man: Karel, mijn verwachtingen zijn hooggespannen!)

Meer recensies van Els Van Haute