Grasvlekken

Els Van Haute 18 oktober 2024
Camping. Door: Maartje Wortel.

Camping gaat letterlijk over een camping; de mensen die er wonen (huidige en ex-eigenaren) en de mensen die er, al dan niet lang, verblijven.

Per hoofdstuk komt er iemand anders aan het woord, iemand met een eigen stem en een persoonlijk verhaal. Nooit gedacht dat de variatie aan redenen om op een camping te verblijven zo groot kon zijn.

Wortel koos letterlijk en figuurlijk het ideale decor voor wat ze wil vertellen. Door al die personages op één plek te plaatsen heeft ze de mogelijkheid om een waslijst aan hedendaagse thema’s aan te kaarten. Gaande van: 10 000 stappen per dag willen halen, over PTSS tot #MeToo, de vluchtelingencrisis en het klimaat dat in brand staat.

Door op een fictionele manier over deze onderwerpen te schrijven maakt ze Camping hyper actueel, urgent en activistisch, op een haast nonchalante manier. En hoewel alle personages zo anders zijn voelt het boek door die ene locatie én het talent van Maartje Wortel als schrijver toch als een samenhangend geheel.

De cover - de kale grasvlekken die overblijven als een tent weggenomen wordt – geven een indicatie van wat je gaat lezen en hoe. Wortel laat de lezer de ruimte om in te vullen. Een wijs en belangrijk boek dus, van een immens boeiende schrijver/mens.

Ik heb maar één klein minpuntje: als boekenliefhebber haal ik normaal gezien de wikkel voor het lezen van het boek. Zodat ik het later netjes in mijn kast kan zetten met een ongeschonden kaft. Jammer genoeg was dit boek zo ruw om vast te houden dat ik de wikkel er tijdens het lezen rond moest laten. Puur persoonlijk probleem denk ik, maar toch.

Meer recensies van Els Van Haute