Yes, Karen!

Els Van Haute 16 september 2024
De leugen voorbij. Door: Val McDermid.

McDermid ken ik al jaren, maar op de één of andere manier verloor ik haar een beetje uit het oog (geen thrillers meer lezen enzo) tot ik Karen Pirie in haar debardeur op tv zag: instant verliefd. Vlak daarna verscheen Stilleven; een nieuwe McDermid mét Karen (KP Nuts), ik las hem direct en vond die zo goed. Mijn verwachtingen voor De Leugen voorbij waren daardoor hoog gespannen en werden helemaal ingelost!

De plot is vrij ingewikkeld maar blijft goed te volgen, ik had zelfs vrij snel een vermoeden in verband met de ‘who done it’ maar het hoe en waarom bleef uitermate spannend. Het verhaal speelt zich af in april 2020, midden in de lockdown; een periode waar ik niet graag aan herinnerd wordt. Ik hou dus niet van boeken met een virus-sausje. Aangezien McDermid’s reeks over Pirie blijft evolueren in tijd moest ze natuurlijk deze trieste periode tot een onderdeel van haar boeken maken. Maar wees gerust: ze doet dat goed, oef.

Karen zelf speelt, ofcourse, weer de hoofdrol maar ook Daisy en Jason doen weer mee. Ze onderzoeken de verdwijning van Lara, die iets te maken blijkt te hebben met een manuscript en misdaadschrijvers: boeiend! Daarnaast is er ook een nevenplot in verband met een asielzoeker, liefdesperikelen tussen Karen en Hamish, familieproblemen bij Jason en Zoom-zuchten voor Daisy.

Dat alles maakt dit boek spannend én boeiend tot op het einde, je voelt je echt deel van het onderzoeksteam en dat is zo tof. Val McDermid kan schrijven, dat weten we al langer. Ik heb zin in meer Karen Pirie: op tv én op papier!

Meer recensies van Els Van Haute