Warm bad

Els Van Haute 26 september 2024
De verzamelde levens van A.J. Fikry. Door: Gabrielle Zevin.

De cover van Morgen en morgen en morgen sprak me zo hard aan dat ik het boek wou lezen, hoewel ik niets met gamen heb en een paar mensen die ik sprak er niet zo enthousiast over waren. Dat heb ik me geen seconden beklaagd; wat een prachtig boek! Toen besliste ik: een volgend boek van Zevin lees ik, eender hoe.

Toen kwam De verzamelde levens van A.J. Fikry uit: feest! Tot ik het boek in handen kreeg… De cover is mooi maar de opmaak is klassiek, neigend naar oubollig en de hoofdpersoon is een man (ik heb liever vrouwen). Een man met een boekenwinkel (yes!) wiens vrouw net is overleden (oei), de zaken gaan slecht (oeioei) en zijn enige kostbare bezit wordt (aiai) gestolen… Klinkt niet fijn en toch, toch is het een geweldig positief, hartverwarmend, hoopgevend, ontroerend mooi verhaal! Ik heb hier zo van genoten – ik kwam bijna te laat op mijn werk omdat ik het nog wou uitlezen :)

Hoewel het boek veel dunner is dan het vorige zit het toch vol: vol warme, boeiende personages, er gebeurt heel veel fijns en niet zo fijns en je krijgt een boel boekentips voorgeschoteld. Een warm, maar niet sentimenteel verhaal; een beetje in de stijl van T.J. Klune. Het begint wat stijf maar ontdooit snel; net als A.J. Fikry zelf. Verwacht geen happy end maar wel een grappig, ontroerend, romantisch boek vol levensechte personages die je hart en ziel raken. En het speelt zich af binnen de muren van een boekenwinkel: hoe cool is dat!?

Zin in meer Gabrielle Zevin! En kunnen haar boeken verseried of verfilmd worden aub?

Meer recensies van Els Van Haute