Voor de Sei-fans

Els Van Haute 25 juli 2024
Dingen die je hart sneller doen kloppen. Door: Mia Kankimäki.

De ondertitel luidt: Naar Japan in het voetspoor van Sei Shōnagon. Zij is de schrijfster van Het hoofdkussenboek, een iconisch boek dat blijft vertaald en heruitgegeven worden. Ik hoorde er voor het eerst over in Dit is alles (door Aidan Chambers). Het idee van dat hoofdkussenboek is altijd in mijn hoofd blijven zingen: een boek waar je alles in schrijft dat voor je belangrijk is, dat je dicht bij je bewaart (onder je hoofdkussen dus) en dat voor een groot deel bestaat uit lijstjes.

Hoewel ik Het Hoofdkussenboek wel eens vaker tegenkwam had ik toch nooit de moed om het zelf te lezen. Dankzij Kankimäki las ik er toch vele delen uit (opgenomen in Dingen die je hart sneller doen kloppen) en leerde ik er veel over bij. Over het boek, over Sei en haar leven en de wereld om haar heen. Wat ik vooral leerde is hoeveel ik niet leerde ;) Want hoewel dit boek al eeuwenlang beroemd is (zelfs Virginia Woolf schreef er over) is er eigenlijk niet veel geweten over de schrijfster en haar leven. Zelfs over het boek zelf is niet veel geweten, vaak werden er hele delen niet in de vertaling opgenomen en de meningen over haar bedoelingen verschillen nogal.

Dit alles ontdekt Mia dat tijdens haar jaar vrijaf en haar reizen naar Kyoto, in de voetsporen van Sei. DDJHSDK leest als een hoofdkussenboek, een reisverslag, een dagboek en een onderzoeksverslag. Kankimäki is bezeten van Sei en sleept ons op een enthousiaste manier in haar kielzog mee. De werelden van beide vrouwen lopen in elkaar over al zijn ze in tijd en afstand ver van elkaar gescheiden.

Dingen die je hart sneller doen kloppen is het ideale vertraagboek voor mensen die into Shonagōn zijn én voor mensen die geboeid zijn door de Japanse cultuur. Geniet ervan!

Meer recensies van Els Van Haute