Dolly fan!

Els Van Haute 22 augustus 2024
Good Material. Door: Dolly Alderton.

Alderton leerde ik een paar jaar geleden tijdens één van onze reizen naar het Verenigd Koninkrijk kennen. Niet persoonlijk (jammer genoeg) maar wel haar boeken en adviescolumns voor de Sunday Times. Sindsdien ben ik een grote fan. Voor mij begon het met Everything I Know About Love (de tv-serie daarvan is trouwens ook heel goed). Tijdens onze laatste vakantie (naar Schotland deze keer) werd ik omvergeblazen door Ghosts. Alderton bewees eens te meer hoe goed zij is in het vatten van de tijdsgeest, het creëren van levensechte personages waar je instant van gaat houden én je een spiegel voor houden.

Good Material verscheen een tijdje geleden in het Engels en de Nederlandse vertaling is nu ook uit: feest! De mooie cover is in beide versies quasi gelijk gebleven en dat is een goede beslissing - in tijden van Bookstagram en Booktok is visuele herkenbaarheid een must. Annoesjka Oostindiër slaagt er met haar vertaling in om de stem van Alderton juist te vatten: heel goed gedaan.

Voor het eerst, in Dolly’s boeken, is de hoofdpersoon een man en dat is even wennen. We maken kennis met Andy, net gedumpt door Jen. 312 pagina’s lang krijgen we zijn kijk op de break-up en hoe hij daar mee omgaat. De laatste pagina’s zijn voor Jen’s versie. Ik moet toegeven dat ik liever over vrouwen dan over mannen lees. Andy werd nooit echt iemand die ik in mijn hart sloot maar de mensen rondom hem wel. Want dat is ook één van Alderton’s talenten: elk personage, hoe klein diens rol ook, staat er, is een levensecht karakter.

Zoals je van Dolly gewend bent leest het boek heel vlot, zit het vol grappige scènes, ontroerende passages, memorabele dialogen en blikverruimende observaties. En de laatste pagina’s, met Jen’s kijk geven dit boek een boeiende extra.

Graag gelezen maar ik hoop stiekem toch dat Dollys’ volgende boek weer over een vrouw gaat. Ik ben en blijf een grote fan!

Meer recensies van Els Van Haute