Prachtig!

Els Van Haute 09 oktober 2024
Insecten. Tekst: Dave Goulson. Illustraties: Emily Carter.

Wow, in de reeks grote en grootse boeken is er een nieuw deeltje verschenen. Na Het dierenboek, Het plantenboek en Het ruimteboek is er nu ook Insecten.

Een (letterlijk) groot boek (38 cm hoog) voor een klein ding; namelijk een insect. Wat is dat eigenlijk, een insect? Weet jij het? Insecten zijn geleedpotigen met 3 paar poten, ze verschenen 480 miljoen jaar geleden, waren de eerste dieren die konden vliegen én voor elke mens op aarde zijn er 1,4 miljard insecten! Cool hé!? Goed dat er nu een geweldig boek helemaal aan hen is gewijd.

Goulson kennen we al langer. Hij is een ontzettend getalenteerde professor biologie die goed kan schrijven, boeiend weet te vertellen, voorvechter voor het behoud van insecten is en menig lezer de ogen heeft geopend voor de wereld om ons heen en waarom die onze bescherming verdient.

Samen met Carter zorgt hij voor een indrukwekkend boeiend, mooi en leerrijk boek. Prachtige platen fleuren de interessante pagina’s vol portretten van insecten en weetjes op. Veenmollen, monarchvlinders, kakkerlakken, meikevers en maartse vliegen; ze komen allemaal voorbij en betoveren en veroveren de harten van ons lezers.

Wie na dit boek nog steeds denkt dat insecten vieze kriebelbeestjes zijn is niet goed wijs. Geen betere manier om vol goesting te gaan ‘appen, niet meppen’!

Meer recensies van Els Van Haute