Goesting!

Els Van Haute 26 juli 2024
Kunnen we al buiten eten? Door: Marjoleine de Vos.

Oh wat heb ik van dit mooie boekje genoten! Mooi vanbinnen én vanbuiten. Echt zomers.

Marjoleine de Vos leerde ik jaren geleden kennen, toen kranten online lezen iets nieuws en daardoor ook nog gratis was. Als Nederland-fan las ik ook de Nederlandse kranten en dan vooral de columns. De Vos was mijn favoriete columniste toen. Kunnen we al buiten eten? katapulteerde me helemaal terug naar die tijd. Geen toeval bleek want achteraan het boekje las ik dat dit een verzameling is van columns die tussen 2006 en 2021 verschenen in NRC Handelsblad.

Ik hou van de toon en schrijfstijl van de Vos: helder, vlot, soms licht ironisch en vaak heel grappig. Ze doet me op papier wat aan Yvette van Boven denken; van haar hou ik ook :)

Dit kleine boekje is een bundeling van columns omtrent de zomerse keuken, en nee: dat hoeft niet persé buiten. Maar een lekkere picknick is natuurlijk wel een feest. En hoe sluit je die picknick-maaltijd perfect af: met een boek, dommelend op een dekentje onder een boom. Kunnen we al buiten eten? is daar het ideale boek voor: klein, dun, niet te zwaar, ligt goed in de hand en biedt instant inspiratie voor een volgende keer (buiten) eten.

Dingen die ik snel zelf wil uitproberen: Parmezaanse kaaskoekjes, frambozen met gepimpte mascarpone én boterhammen pindakaas met komkommer! Kwijl, kwijl, kwijl,… Merci Marjoleine en uitgeverij Van Oorschot voor dit smakelijke pareltje!

Meer recensies van Els Van Haute