Kwaad is fun!

Els Van Haute 29 augustus 2024
Lang leve het kwaad. Door: Sarah Rees Brennan.

Eerst even dit: wat een prachtige cover, achterflap en druk op het boekblok. Dit boek is (ondanks de softcover) echt een hebbeding!

Fantasy is niet echt mijn genre - dacht ik, misschien ga ik dat idee moeten herbekijken – maar oh wat heb ik genoten van Lang leve het kwaad! 4 Dagen lang werd ik opgeslokt door de wereld in dit boek, die ook nog eens de wereld in een boek was. Klinkt raar, is het niet. Rae, idolaat van de slechteriken in fantasyseries, is al jaren heel ziek. Haar enige vermaak in het ziekenhuis is samen met haar jongere zus Een tijd van ijzer lezen. Op een avond, als het echt slecht met haar gaat, krijgt ze het aanbod om in het boek te stappen, deel te worden van het verhaal. Klinkt naast eng toch ook supercool hé!?

Wat er dan volgt is een nagelbijtend spannend verhaal dat je als een verslaafde aan de pagina’s geketend houdt. Rees Brennan schrijft niet in cliffhangers en toch hang je ‘aan haar lippen’. Rae (Vrouwe Rahela) is een geweldige hoofdpersoon: grappig, moedig, donker, cynisch en niet bang om de slechterik in zichzelf (eindelijk) eens de hoofdrol te geven. Ze sluit al snel een pact van kwaad met Sleutel en Emer maar ja; slechteriken die samenspannen klinkt niet echt als een betrouwbaar plan, of wel?

In het begin begreep ik niet alles, maar al snel bleek dat Rae ook niet alles snapte (omdat plotlijnen veranderen als er een ‘buitenstaander’ in de huid van een personage kruipt) en liet ik me gewoon helemaal meeslepen. Het idee van deelnemen aan één van je favoriete boeken is geweldig; het maakt dat je op een meta niveau kan schrijven over dat verhaal en het hele fantasy genre an sich. Rae (dus Sarah Rees Brennan) heeft humor, is feministisch en niet op haar mondje gevallen: heerlijk om te lezen.

Dit is Rees Brennan’s eerste fantasy-boek voor volwassen, ik hoop dat er nog vele volgen. Af en toe mag het best iets pikanter (omdat het toch expliciet voor volwassen is geschreven). Dat kan misschien al toegepast worden op het vervolg van dit boek dat er zeker moet komen, en snel. Fan!

Meer recensies van Els Van Haute