Wederom boeiend!

Els Van Haute 10 oktober 2024
Liggend naakt. Door: Basje Boer.

Na Pose, waar ik grote fan van ben is er nu een nieuw boek van Boer: Liggend naakt. In dit boek staan 5 essays die over verkleden gaan. Hoe wordt een vrouw gemaakt? Wie of wat bepaald wat vrouwelijk is? Wat is de invloed van spiegels op onze ontwikkeling geweest?

Zoals steeds, in haar boeken en online, bedelft Basje Boer ons onder een berg boeiende informatie en maakt ze ons deelgenoot van haar sorteerproces en haar denkpistes. Conclusies laat ze eerder open en voor interpretatie vatbaar door de lezer.

Assepoester, hakken voor mannen, het witte gezicht om pokken-schade te verhullen, het doelbewuste haar afscheren van Spears, het groteske van Lady Gaga, de songs van Taylor Swift,… alles komt voorbij. Van ver voor Christus tot de selfie nemende vrouw van nu.

Vrouwen hebben altijd al te lijden gehad onder de beklemmende, knellende blik van de man, het patriarchaat. Individualisme en kapitalisme hangen samen. Feminisme, bewust jezelf naakt vertonen, make-up afzweren, naakt bewegen op beeld, jezelf verkleden of ontkleden voor publiek (online of bezoekers aan het hof),… het komt en gaat in cirkels, golfbewegingen. Een zee van beelden, regels, blikken, aandacht; gericht op het bezweren van angst?

Basje Boer is intens maar ook intens boeiend. Lees haar!

Meer recensies van Els Van Haute