Hartbrekend.

Els Van Haute 18 oktober 2024
Love me tender. Door: Constance Debré.

Een hard, hartbrekend boek. Op de achterflap aangeraden door Maggie Nelson. Ik begrijp de link tussen Nelson en Debré; beiden hebben (net als Eileen Myles) dezelfde rauwheid, ongepolijstheid en moed. Want het vergt bakken moed om zo eerlijk en kwetsbaar te zijn.

Debré mag er dan wel stoer uitzien en het ongetwijfeld ook zijn maar in Love me tender laat ze zich op haar kwetsbaarst zien. Als ze beschrijft hoe haar kind, haar Paul, van haar wordt afgenomen. Omdat ze beslist om zichzelf te zijn: vrouwen te neuken, haar haar kort te knippen, haar baan als advocaat op te zeggen. Haar ex-man kan daar niet mee om. Het patriarchaat gaat steigeren en alle middelen worden ingezet om Constance als slecht af te schilderen.

Ze beft, rookt, zwemt, schrijft. Maar ondertussen brandt het gemis genadeloos.

Love me tender is urgent, pijnlijk, stoer, geil, boosmakend, triest én confronterend eerlijk. Het gaat over liefhebben, in al zijn vormen. Over liefde die kan opbloeien en uitdoven. Ook in al zijn vormen. Het is een boek dat je anders laat kijken.

Meer recensies van Els Van Haute