Female gaze

Els Van Haute 12 oktober 2024
Want. Door: Gillian Anderson.

Anderson is en blijft Scully (The X-Files) in mijn hoofd; ja zo oud ben ik. Maar daar voeg ik nu ‘Female Gaze activist’ aan toe.

Haar boek Want (verlangen) is een giga belangrijk project dat veel te weinig aandacht krijgt, vind ik. Vorige week was ik in het Verenigd Koninkrijk, waar ik boekenwinkels bezocht (ofcourse) en daar zag ik hier en daar wel een stapel liggen maar ik had er toch meer aandacht voor verwacht. Ook in Vlaanderen.

Want is een verzameling van anoniem ingezonden brieven van vrouwen over seks. Ze beschrijven hun verlangens (te verwachten), fantasieën, dromen, voorkeuren,… Op Drie vrouwen (Lisa Taddeo) kwam er kritiek omdat in dat boek enkel witte, cis, heterovrouwen aan bod kwamen. In Want staan er getuigenissen van vrouwen van over de hele wereld (dankzij de bekendheid van Anderson kon zij een groot publiek aanspreken); van verschillende nationaliteiten, over uiteenlopende geloofsovertuigingen, uit lage en hoge inkomenscategorieën, met en zonder kinderen, single of gehuwd én queer of hetero. Hoewel de getuigenissen anoniem zijn staat er dus wel telkens een beetje info over de schrijfster bij.

Ik hou van die diversiteit. Het maakt ook dat we een vollediger beeld krijgen van wat vrouwen willen, alle vrouwen. En ja, de nadruk ligt op vrouwen. Maar in dit geval draait het niet om ‘vrouw’ als genderidentiteit wel om de female gaze in plaats van de (afgezaagde) male gaze. 380 pagina’s aan geile, sexy, spannende, inspirerende verhalen vanuit de female gaze geschreven, geloof me: dat is hot! Ik raad je dan ook aan om dit boek met enige ingetogenheid te lezen wegens gevaar voor oververhitting ;)

Bedankt aan Gillian (één van de verhalen is trouwens van haar) en alle vrouwen die zo moedig en stoer waren om hun verlangen met ons te delen. Zo inspirerend en goestinggevend (pun intended)!

Meer recensies van Els Van Haute