Geld maakt niet gelukkig.

Els Van Haute 09 oktober 2024
Wat een einde. Door: Bella Mackie.

Ik werd aangetrokken door de cover én de titel van Mackies eerste boek Hoe vermoord ik mijn familie? Ik las het en genoot van elke pagina, vooral doordat er een heerlijke Killing Eve-vibe doorheen het boek waaide; maar het einde was een teleurstelling. En afgaande op de online recensies was ik niet de enige die hier zo over dacht.

Ik denk dat Mackie de recensies ook gelezen heeft want Wat een einde heeft wél een geweldig einde. En wederom een prachtige cover. Ik zit thuis, met een barstje in mijn bekken, maar verveelde me geen seconde door dit meeslepende verhaal. Dit keer met een The White Lotus-vibe. Wat beide boeken gemeen hebben is een dode man, veel humor en door geld geobsedeerde mensen. Rijk zijn is niet iets om naar te streven als je de boeken van Mackie leest.

Anthony wordt dood aangetroffen op zijn verjaardagsfeest. Hij is rijk, althans, hij was dat… Na zijn plotse dood komt het één en ander aan het licht dat niet zo koosjer is. ‘De detective’, een online true crime-vlogger ruikt onraad en gaat op zoek naar de moordenaar. Kandidaten genoeg…

Vanuit het hiernamaals heeft Anthony zicht op zijn familie, dat doet een beetje denken aan Het gefluister achter de deur (TJ Klune). Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het standpunt van Anthony, zijn vrouw Olivia én ‘De detective’ wat het extra smeuïg en spannend maakt.

Mackie heeft een heel eigen stijl, die al snel een gimmick kan worden maar met dit tweede boek bewijst ze wat ze in haar mars heeft. Wat een einde heeft het Mackie-keurmerk maar is helemaal anders dan diens vorige boek. Zo veel zin in nog meer van haar!

Meer recensies van Els Van Haute