Portret van een dame

Els Van Haute 23 juli 2024
You’d be home now. Door: Kathleen Glasgow.

Ik zag All the beauty and the bloodshed en daarna Dopesick. Daar werd ik zo triest en boos van. Daarom wou ik heel graag You’d be home now lezen, aangezien dat ook over de opioïdencrisis gaat. Waarschuwing: zelfs na het zien van bovenstaande kwam YBHN als een mokerslag binnen.

Kathleen Glasgow kan schrijven; wow! Ik wil nu al haar boeken lezen. Dit boek is zo goed. Haar personages kunnen zo van het papier stappen, de dialogen zijn realistisch, niemand is zwart-wit, het onderwerp is super actueel,… Ze slaagt er ook in om naast het hoofdonderwerp tal van andere belangrijke thema’s aan te kaarten, zonder dat het ooit belerend of moraliserend overkomt. Het is eerder realistisch: er is gewoon veel sh*t gaande en jong zijn is niet makkelijk. Ouders die afwezig zijn, eenzaamheid, er niet bij horen, pleasing, anders zijn, slutshaming, sexting, leraren die vastgeroeste oude witte cis-hetero’s zijn,….

Dat we alles volgen door de ogen van de zus van Joey (die verslaafd is) is ook goed bedacht. Emmy is de brave, de flinke, de onzichtbare,… Zij is op zoek naar liefde, aandacht, wil gezien worden. Dat dit niet altijd tot juiste beslissingen leidt is heel herkenbaar. En triest.

Glasgow toont hoe verslaving een hele gemeenschap kapot maakt. Gezinnen, families maar ook hele dorpen en steden worden geraakt. Heel boosmakend, eng en triest!

YBHN is geen makkelijk, luchtig boek en toch leest het verslavend (flauwe mop) vlot. Er zit ook hoop en liefde in. Dat zorgt ervoor dat je het boek op het einde met een zucht van nakende heimwee dichtslaat. Omdat je nog geen afscheid wil nemen van Emmy en haar wereld. Je beseft des te meer hoe belangrijk liefde en vriendschap zijn, ziet in dat hoop houden en dingen blijven doen de boodschap is. Het is geen happy verhaal (zoals Portret van een dame dat ook niet is) maar wel aangrijpend en ontroerend, realistisch (jammer genoeg). Je houdt er tranen op je wangen en een warm hart aan over. En nu wil ik in Glasgow’s andere boeken duiken!

Meer recensies van Els Van Haute