Super boeiend!

Els Van Haute 19 juli 2024
Zij/haar Een ABC van lesbische literatuur. Onder redactie van: Minke Douwesz, Marie-José Klaver en Laurie Bastemeijer.

Wat een super geweldig boeiend boek is dit! Zo blij dat ik het gelezen heb. Jammer dat het zo weinig aandacht krijgt.

Ik lees wel eens vaker een essaybundel met bijdrages van verschillende personen, dikwijls omdat ik persé alles van één schrijver wil lezen dus ook dat essay. Soms wil ik meerdere bijdrages heel graag lezen en word ik aangenaam verrast door een paar (voor mij) onbekende schrijvers.

In het geval van Zij/haar wou ik de bundel heel graag lezen omdat het onderwerp me aansprak: lesbische romans besproken door queer essayisten. Ik kende bijna geen enkel besproken boek en slechts een paar personen en toch smulde ik van elk essay. De kwaliteit is hoog, iedereen schrijft vlot, boeiend, meeslepend én enthousiasmerend.

Ik heb zo veel bijgeleerd: over de besproken boeken, diegene die ze schreven en de mensen die de persoonlijke verhalen, hun eigen ervaringen in het leven én over het boek zo gul met ons deelden. Van begin tot einde zat ik met een enthousiaste grijns op mijn gezicht.

Ik kreeg er ook een beetje zenuwen van, dat geef ik toe; want nu wil ik elk besproken boek, elke aangehaalde schrijver ook gaan lezen en alle mensen die een bijdrage leverden hun werk gaan opzoeken. Dit is dus een boek dat geeft en blijft geven. Je bent er wel even zoet mee. Maar wat een genot! Koop dit boek, verrijk je leven en schreeuw van de daken hoeveel het je heeft gegeven. Zij/haar verdient een giga groot publiek. De prachtige cover helpt ongetwijfeld.

Meer recensies van Els Van Haute