Prachtig!

Els Van Haute 12 juli 2024
Zo voelt het om een vogel te zijn. Tekst: Tim Birkhead. Illustraties: Catherine Rayner.

Oh, wat een mooi boek. Voor de schrijver en de illustrator is het hun eerste non-fictieboek voor kinderen en het is er ineens ‘boenk op’. Mooi, leerrijk en boeiend. Voor jong én oud.

Birkhead maakte een selectie van een twintigtal vogels die iets speciaals hebben, elk van hen krijgt een eigen verhaal. Ik heb best veel bijgeleerd al is dit niet het eerste boek over vogels dat ik lees. Ik had bijvoorbeeld nog nooit gehoord dat roodborstjes een kompas hebben in hun rechteroog! Of dat de flap waaronder papa keizerspinguïn het ei steekt geen veren heeft, alleen extra doorbloede blote huid.

En dat zijn dan nog de vogels waar we al het één en ander vanaf weten. Geloof me: de rest van de verhalen is super boeiend en fascinerend. De prachtige tekeningen van Rayner zijn én realistisch én van een poëtische schoonheid. Ontroerend mooi. Je wil ze uitscheuren en aan je muur hangen.

Zo voelt het om een vogel te zijn is indrukwekkend van formaat, inhoud en vorm: fan!

Meer recensies van Els Van Haute