Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Auster’s potentiele meesterwerk

Een grootse roman, hoogtepunt in zijn oeuvre, bekroning op dertig jaar schrijverschap. Althans, zo luidde ongeveer de aankondiging van 4 3 2 1, de nieuwste roman van Paul Auster (1947). Niet zo vreemd, aangezien de auteur zeven jaar aan dit 941 pagina’s tellende boek werkte. Daarbij is Auster zonder twijfel één van de meest interessante Amerikaanse auteurs van de afgelopen decennia. Maakt hij de hooggespannen verwachtingen waar?

4 3 2 1 vertelt het levensverhaal van een zekere Archibald Isaac Ferguson. Hij wordt geboren in 1947 als zoon van Rose en Stanley Ferguson, waarna zijn leven vier verschillende wendingen neemt. Vier verhalen van vier Archie’s worden parallel verteld. Elke Archie maakt andere dingen mee; van ingrijpende gebeurtenissen tot onbeduidend lijkende toevalligheden. Zo ontwikkelt elke Archie zich op zijn eigen manier.

Een fascinerend uitgangspunt voor een in potentie briljante roman. Welke gevolgen hebben de keuzes die je maakt, klein of groot? Het toeval is een favoriet thema van Auster, en het surrealistische element is hem zeker toevertrouwd. De auteur vestigde zijn naam met de absurdistische detectiveverhalen van de New York Trilogie, en ook in een boek als Mr. Vertigo speelde Auster met de wetten van de realiteit. Ander werk was juist meer levensecht, en iets minder spannend, zoals Brooklyn Dwaasheid en Sunset Park.

Het experiment met de vier evenwijdige levens daargelaten, blijft ook 4 3 2 1 in meer realistische, om niet te zeggen prozaïsche, sferen. Auster zet de vier paden lineair uit, waarbij hij veel vertelt en weinig laat zien. Vier keer worden de jongens verliefd, vier keer gaat Kennedy dood, komen de studentenprotesten van de jaren zestig voorbij, is de Vietnamoorlog op de achtergrond aanwezig. De Archie met de meest afwijkende levensloop is ook het meest boeiende personage, juist omdat hij meer met zichzelf bezig is dan met de wereldpolitiek. Bij de andere drie moet je vaak even terugbladeren: welke was dit nou? De vele herhalingen en gedetailleerde vertellingen halen de vaart uit het verhaal, en zorgen er ook voor dat de karakters meer inwisselbaar worden. Iets wat je juist wilt voorkomen in een dergelijk vertelexperiment, zou je zeggen. Het had wellicht een hoop gescheeld als van elke Archie zeker honderd bladzijden geschrapt waren, waarmee er minder ruimte was geweest voor bijzaken.

Toch, Auster blijft Auster. Een echt saai karakter kan hij niet schrijven, en ook zijn Archies zijn ietsje vreemd en innemend. Hun honger naar boeken, kunst en film werkt inspirerend: zou je 4 3 2 1 lezen met een notitieblok ernaast, dan kon je een lijst opstellen die een grondige introductiecursus tot de wereldliteratuur zou vormen.

Het filosofische gegeven dat Auster in deze roman gebruikt, is zeker intrigerend. Archie Ferguson groeit op als een rijke jongen en als een jongen die net kan rondkomen. Hij heeft een liefhebbende vader, een afstandelijke vader, en een dode vader. Hij groeit op in een saaie buitenwijk, hij groeit op in hartje New York. Maar ondanks die verschillen wordt hij elke keer een boekenliefhebber en een schrijver, en droomt hij over één en hetzelfde meisje. Is er dus zoiets als het lot?

Niettemin maakt 4 3 2 1 heel duidelijk dat een boek niet kan drijven op één goed idee. Het moet ook goed verteld worden, het moet de lezer beroeren en aan het denken zetten. Daar schiet Auster deze keer tekort. Het is te hopen dat hij niet van plan was om met pensioen te gaan na het afleveren van zijn beoogde magnum opus, maar er in plaats daarvan nog eens voor gaat zitten om een boek te schrijven van pakweg vierhonderd pagina’s. Dat zou een mooie bekroning kunnen zijn van vijfendertig jaar schrijverschap.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Elsbeth van der Ploeg

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur