Vrouwen maken de dienst uit!

Voor de Zin in Feelgood leesclub mocht ik het boek ‘De vrouwen van het Grand Hôtel, geschreven door Ruth Kvarnström-Jones lezen. Dit is het eerste deel van een serie ‘De parels van Stockholm’. Het verhaal neemt je mee naar het Stockholm van begin 20e eeuw.

Het is 1901 en het Grand Hôtel staat op het randje van faillissement als het bestuur een dame aanstelt: Wilhelmina Skogh. Zij is eigenaresse van 3 hotels op het platteland. In een van die hotels werkt Ottilia Ekman, die enorm opkijkt naar Wilhelmina. Ze maakt haar ambitie om in Stockholm te mogen werken kenbaar aan Wilhelmina. De aanstelling van Wilhelmina doet flink wat stof opwaaien en als zij niet lang daarna Ottilia Ekman benoemt tot hoofd Roomservice, gaat een deel van de mannelijke personeelsleden in staking. Ottilia neemt het heft in eigen hand en zorgt met een groepje vrouwen om zich heen voor een vlekkeloos lopende roomservice. De start van een glansrijke carrière. De Huishouding wordt gerund door een getrouwde vrouw, Margareta, die wordt mishandeld door haar man.

Het verhaal laat de verbinding zien die vrouwen die samenwerken aangaan. De vrouwen worden vriendinnen van elkaar en springen voor elkaar in de bres. Daarnaast laat het boek het verschil tussen de grandeur van het hotel en de harde werkelijkheid van het dagelijkse leven van haar werknemers zien. Er heerst in die tijd veel armoede, mannen verdrinken het loon en hebben soms losse handjes richting hun echtgenotes.
Ook de start van het feminisme komt aan bod, een paar van de vriendinnen sluit zich aan bij een vrouwengroep.

Het boek laat een tijdsbeeld zien, waarin het absoluut niet vanzelfsprekend was dat vrouwen belangrijke functies bekleedden. Zweden liep hierin voorop en is nog steeds een van de meest geëmancipeerde landen ter wereld.

Leuk weetje: Het Grand Hôtel bestaat dit jaar 150 jaar.

Ik heb genoten van dit historische boek en hoop ooit een kopje thee in het Grand Hôtel te gaan drinken.
Graag bedank ik @lsamsterdam voor het ebook dat ik voor de leesclub mocht lezen.

Ik geef het boek 5 sterren

Meer recensies van Elsbeth Wijman-Stultiens