Verrassend en ontdekking

ElsDeveuster 01 juni 2024
Voor dit boek kruip ik graag nog eens in de pen.
Een weinig bekend boek, zeker in Vlaanderen. Ik kwam het in ieder geval nergens tegen in de media noch zag ik het hier in boekhandels liggen.
Mijn plaatselijke bib bleek wel een exemplaar te hebben.
Dit voorjaar volgde ik een online cursus over Nederlandse en Vlaamse hedendaagse literatuur aan de Radboud universiteit en dit boek kwam aan bod als afsluiter van de lessenreeks.
Eerst twijfelde ik of ik het wel zou lezen, onbekend is onbemind weet je wel, maar toch gaf ik het een kans. En wat bleek ik vind het het beste boek uit de reeks bekende boeken die de revue passeerden. Wat een verrassing.
Theo Engelen schreef in zijn carrière vooral jeugdboeken, dit is een boek voor volwassenen maar het kan ook gelezen worden door 16, 17, 18-jarigen.
Engelen vertelt het verhaal van Albert Verhagen die net afstudeerde in de rechten en er voor kiest om nog van zijn vrijheid te genieten. Hij maakt een wandeltocht door Duitsland. Duitsland het land waar zijn grootouders aan moeders kant wonen. Albert spreekt perfect Duits. We zijn 1937.
"Het is september 1937 en achter het schitterende landschap met uitgestrekte wijngaarden en pittoreske dorpjes wordt in dat land gebouwd aan een grimmige nieuwe werkelijkheid."
Door zijn ontmoetingen en observaties wordt Albert geconfronteerd met de veranderende Duitse maatschappij die voor het nationaalsocialisme heeft gekozen. Hij ondervindt het ook aan den lijve. Hij moet het naderende gevaar onderkennen, keuzes maken.
Een vlot en aangenaam lezend boek. Geschreven in een Nederlands dat ook voor Vlamingen aangenaam is. Er zitten een aantal woorden in waarvan ik dacht dat ze vooral in Vlaanderen gebruikt worden . Ik heb ze niet opgeschreven, maar ontdek het zelf. Lees dit boek !

Meer recensies van ElsDeveuster