Meeslepend

EMBV 23 september 2024
Zo nu en dan maak ik met het lezen een uitstapje… al blijft het wel bij geschiedenisboeken, en dan met namen over de Tweede Wereldoorlog. Zo kwam het boek ” De achtertuin van het Achterhuis” op mijn pad.

Het boek verteld het verhaal van Gerard Kremer sr. Gerard Kremer sr. werkte tijdens de oorlog als conciërge van een kantoorgebouw. Naast de woning kreeg hij ook een klein appartement, waar hij onmiddellijk met zijn vrouw naartoe verhuisde. Later werden de kelder en verschillende verdiepingen echter bezet door Duitse soldaten. Ze vulden de kelder met grote kratten en creëerden van de verdiepingen hun eigen kantoren. Op een nacht zorgde nieuwsgierigheid ervoor dat Gerard in de kratten keek. Toen hij ontdekte welke rijkdom ze verborgen hielden, werd hij erg boos. Dankzij andere contacten werd hij al snel een actief lid van het Nederlandse verzet. En dat was tot het moment waarop hij bijna zijn leven verloor vanwege zijn activiteiten.

Dit hele verhaal is gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen. Gerard Kremer sr. sprak na de oorlog weinig over de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog, pas later nam hij zijn schoondochter in vertrouwen en deed hij beetje bij beetje zijn verhaal. Tijdens de nachten dat hij niet kon slapen, vertelde hij haar zijn hele verhaal. Vele jaren later besefte zijn zoon hoe belangrijk de rol van zijn vader tijdens de oorlog in de levens van veel mensen heeft gehad. Te meer omdat het gebouw waarin hij werkte nauw grensde aan de plek waar Anne Frank destijds ondergedoken zat. Hij was dan ook de enige die dankzij zijn eigen ervaring de verraders van de familie Frank kon onthullen.

Het boek is zeer leesbaar en toegankelijk en leest dan ook zeer snel weg, het verhaal is pakkend, je kunt het boek dan ook moeilijk wegleggen. Het bleek een meeslepend, ontroerend, pijnlijk en soms humoristisch verhaal over een conciërge die zich genoodzaakt zag onderduikers te verbergen in een (nog steeds bestaand) kantoorpand waar ook de Wehrmacht in is gehuisvest. Zo geschreven dat je de spanning kunt voelen en het boek je nog heel lang bijblijft. Het is een boek over herinneringen van iemand van het verzet ,die door zijn zoon zeer gedetailleerd zijn opgeschreven. Wat het boek je in elk geval leert, is dat het leven van de conciërge is gered door de vijand en dat Anne Frank mogelijk is verraden door een landgenote.

Samengevat : Het boek of verhaal net hoe je het noemen wilt, toont het dagelijks leven vanuit het standpunt van een gewoon mens, zijn gevoelens, zorgen, angsten en grote vastberadenheid tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voor mij zeker een dikke aanrader.

Meer recensies van EMBV