Henriette d’Oultremont

EMBV 14 september 2024
Een boek dat mijn aandacht trok vanwege het feit dat er (eindelijk) wat over de tweede echtgenote Henriette d’Oultremont van Koning Willem I geschreven wordt. Henriette d’Oultremont is een naam die wel regelmatig in andere boeken voorkomt, maar verder dan de naam komt men dan niet echt. Dit boek brengt daar verandering in.

Het boek is geschreven door Bob Duijvestijn. Hij heeft het leven van Henriette goed onder de loep genomen. Het boek leest vrij makkelijk weg, mede door de pakkende schrijfwijze van de auteur.

Henriette d’Oultremont was een Nederlandse hofdame en de tweede echtgenote van koning Willem I der Nederlanden, na diens troonsafstand. Koning Willem I, de eerste koning der Nederlanden, was gehuwd met Wilhelmina van Pruisen, die op 63e jarige leeftijd overleed. De Koning werd hierdoor een eenzaam man, en liet zich graag omringen door de hofdames. Hofdames waarvan Henriette d’Oultremont hem schijnbaar wel wat deed…en andersom ook..

Het boek vertelt over het begin van hun relatie, zoals de subtitel van het boek al verraad via de vele brieven die het paar uitwisselde. Hun relatie ging niet zonder slag of stoot lezen we. Kritiek op de koning omdat hij na bijna twee jaar na het overlijden van zijn vrouw zich weer inliet met een vrouw… en dan wel een Katholiek en een Belgische… Moeilijk voor te stellen in onze huidige tijd dat men daar zo moeilijk over deed….

Het hele land, politiek gezien, kerkelijk gezien en ja de gewone burger bemoeide zich ermee… Natuurlijk konden zijn kinderen en dan met name de Kroonprins ( de latere Koning Willem II) niet achterblijven… Het beeld wat je dan van Willem II krijgt, is zeker geen fraaie…

Als je zo het boek of de brieven van Willem I en Henriette leest kun je je alleen maar dat concluderen dat hun relatie niet gemakkelijk was, en dat ze veel voor hun kiezen hebben gekregen. Het maakt ook duidelijk dat ondanks alle kritiek en moddergooien hun band of liefde, net hoe je het noemen wil zeer sterk was. Wat zegt het ook alweer : Liefde overwint alles, en dat geldt zeker voor Willem I en Henriette. Vooral voor Henriette die van verguisd naar geliefd. Ze wist het tij te keren, bij het volk maar ook bij de kinderen van Willem I met name Willem II.

Samengevat : Een boek die op een duidelijke en interessante manier de relatie van Willem I en Henriette d’Oultremont. Daarnaast krijg je als lezer eindelijk een beeld gevormd van Henriette d’Oultremont. Zeker een boek wat aan te bevelen is voor de liefhebber van de Oranjes.

Meer recensies van EMBV