Het Belgisch Koningshuis

EMBV 28 oktober 2023
Het boek ” Onze Koningen” van Arnout Hauben vertelt het verhaal van de Belgische Koningen. Tegelijk met het boek was er op de Belgische zender VTR een serie te zien : ” ‘Interview met de geschiedenis: het Belgische koningshuis’.. De serie loopt parallel aan het boek. Toch zit er wel verschil tussen de serie en het boek. Het boek besteed ook aandacht aan koning Albert II en Koning Filip.

De serie ( die het kijken meer dan waard is) laten we nu links liggen en richten ons op het boek. In het boek beschrijft Arnout Hauben de levens van de Belgische Koningen : Leopold I, Leopold II, Albert I, Leopold III, Boudewijn, Albert II en Filip. Maar met deze lijst is het niet compleet, de Belgische Monarchie zou niet meer bestaan hebben zonder Regent Karel ( Broer Leopold III). Deze periode is beter bekend als de koningskwestie. In dit boek is er een hoofdstuk aan Prins Karel besteed. Zeer interessant om te lezen.

Elke koning heeft zijn eigen hoofdstuk, waarin niet alleen de levensloop wordt beschreven, maar de auteur is op zoek gegaan de mens achter de koning. We leren hun karakters beter kennen, hun persoonlijkheid, de mooie kanten maar ook zeker de mindere kanten.

Het boek bevat ook veel informatie over bijzondere plekken die gelinkt zijn aan het Belgische Koningshuis : Claremont House waar koning Leopold zijn hoogte en dieptepunten beleefde, Marche-les-Dames, de plek waar koning Albert I verongelukte, Küssnacht am Rigi waar koningin Astrid verongelukte en Villa Astrida, de Spaanse villa van Boudewijn en Fabiola en zo zijn er meer te noemen. Op al deze plekken prak de auteur met mensen die dicht bij de koninklijke familie stonden en iets met de bovengenoemde plekken hebben.

‘Onze koningen’ is een zeer interessant boek voor zij die meer te weten willen komen over de geschiedenis van het Belgische Koningshuis. Het is een boek vol politiek, liefdesperikelen, familieruzies, zelfopoffering, ambitie.. Het is een boek dat vlot leest en je aandacht goed weet vast te houden. Het boek wordt compleet gemaakt door de vele foto’s waarvan enkele nooit eerder gepubliceerde.

Meer recensies van EMBV