Wat boeken kunnen doen

Enita 23 juli 2024
Ik las "De bibliotheek vol herinneringen" van Kate Storey, haar debuut. Het verhaal neemt ons mee in het leven van Ella en Sally, een moeder en dochter die van elkaar zijn vervreemd. Ella woont in Australië met haar man Charlie en dochter Willow. Op een avond belt de buurvrouw van haar moeder, Glenda, met het nieuws dat haar moeder is gevallen en in het ziekenhuis ligt. Dit ongeluk doet Ella besluiten om naar Engeland te reizen om voor haar moeder te zorgen.

Ze ontdekt dat haar moeder elk jaar op haar verjaardag een passend boek uitzocht en voorzag van een persoonlijke boodschap en plaatste in haar eigen bibliotheek. Hierdoor beseft ze dat niet alles is wat het lijkt en dat elk verhaal verschillende perspectieven kan hebben. Dit zette de relatie met haar moeder onder druk. Hoe zal deze relatie zich verder ontwikkelen en is er nog hoop om deze te herstellen?

In het begin moest ik in het verhaal komen. Ik voelde weinig sympathie voor Ella om haar houding richting Sally. Als je verder komt in het verhaal vordert, wordt duidelijk waarom ze zo doet. Het zijn in Engeland heeft een goede invloed op Ella en ze wordt steeds meer haar oude zelf. Hoe verder je komt in het verhaal, de te beter leer je ook de andere personages kennen, wat bijdraagt aan hun diepgang en uitwerking.

In het verhaal worden veel boeken genoemd die verbonden zijn aan specifieke herinneringen, wat mijn waardering voor het verhaal deed groeien. Als je houdt van verhalen waarin relaties tussen hoofdpersonen zich ontwikkelen, dan is "De bibliotheek vol herinneringen" van Kate Storey een aanrader. En als je op zoek bent naar leesinspiratie, bevat dit boek genoeg suggesties om je TBR-lijst te laten groeien.

Meer recensies van Enita