Stoere vrouwen

Enita 25 september 2024
Zo nu en dan vind ik het heerlijk om een historische roman te lezen. De kans kreeg ik met *De Franse Boekenbrigade* van Janet Skeslien Charles. Het boek las ik dan ook met veel plezier.

Het verhaal kent twee tijdlijnen een in 1918 en een in 1987. De tijdlijn van 1918 draait om Jessie Carson, een bibliothecaresse uit New York. Ze laat haar veilige bestaan achter en vertrekt naar Frankrijk, dat betrokken is bij de Eerste Wereldoorlog. Ze wil helpen de dorpen in Frankrijk opnieuw op te bouwen. Met haar passie voor boeken zet Jessie mobiele kinderbibliotheken op. Maar dan verdwijnt ze plotseling....

In de tweede tijdlijn belanden we in 1987. Wendy Peterson ontdekt tijdens haar werk bij de New York Public Library de naam Jessie Carson. Jessie maakte deel uit van CARD (Comité Américain pour les Régions Dévastées) en deze vrouwen maken een diepe indruk op Wendy. Ze besluit hun geschiedenis te onderzoeken. En dan ontdekt ze een bijzondere connectie met Jessie...

Door de vlotte schrijfstijl leest het boek lekker weg. Ik lees een eerbetoon aan de vrouwen tijdens de oorlog en de kracht van boeken tijdens zo’n periode. Daar ga ik als lezer goed op. Een absolute aanrader voor liefhebbers van historische romans.

Een dank je wel aan @lsuitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Enita