Hans en Grietje met een twist

Enita 09 oktober 2024
Het verhaal draait om Gieke, die na het overlijden van haar vader bij haar stiefmoeder en stiefbroer Hannes is blijven wonen. Inmiddels heeft ze ook een nieuwe stiefvader. Voor Gieke voelt het thuis niet prettig aan en ze ziet een huwelijk als haar enige uitweg. Dit blijkt echter geen gemakkelijke opgave, mede omdat ze door haar Aziatische roots opvalt. Op een dag moet ze met haar stiefvader op pad, maar Hannes besluit hen te volgen om haar eer te redden. De vraag is echter: wil hij haar echt beschermen, of speelt er iets anders en probeert hij die eer zelf op te eisen?

Met “Hans en Grietje” heeft Emma Anna opnieuw een prachtig sprookje geschreven met een heerlijke duistere twist, zoals alleen zij dat kan. Het verhaal leest als een trein en je leeft echt mee met de zoektocht van Gieke en Hannes. Absoluut een aanrader voor wie zin heeft in een bijzondere versie van dit klassieke sprookje, speciaal voor volwassenen. Je krijgt er geen spijt van.

Een persoonlijke noot: de titel “Hans en Grietje” heeft altijd een speciaal plekje in mijn hart gehad. Als kind vroeg ik me regelmatig af of mijn moeder naar het sprookje vernoemd was. Het antwoord bleek nee te zijn, maar het idee vond ik toch altijd leuk!

Meer recensies van Enita