Een eigenzinnige oude dame

Enita 09 oktober 2024
"Het laatste lijstje van Mabel Beaumont" van Laura Pearson is het eerste boek dat ik van haar lees.
Het verhaal draait om Mabel, die na een huwelijk van tweeënzestig jaar haar man Arthur verliest. Samen hadden ze een fijne routine, en Arthur was altijd gek op lijstjes. Zo vindt Mabel na zijn overlijden nog een lijstje van hem, met daarop de mysterieuze notitie: 'Vind D'. Dit wekt haar nieuwsgierigheid. Wie of wat is 'D'?
En zo besluit ze zelf ook een lijst op te stellen aan te gaan werken. Want ze heeft veel te doen. Ze voelt dat iedereen die ze de afgelopen maanden in haar hart heeft gesloten, het verdient om gelukkig te zijn. Maar hoe zit het met haar zelf?
Het boek is een prachtige weergave van Mabels leven na Arthur's dood, de mensen die ze ontmoet en die een speciale plek in haar hart krijgen. Tegelijkertijd spelen de herinneringen aan haar verleden een grote rol, en je ontdekt welk effect deze op haar leven hebben gehad.
In het begin moest ik even wennen aan het verhaal, het pakte me niet meteen. Maar naarmate het vorderde, begon ik er steeds meer van te genieten en bracht het toch een glimlach op mijn gezicht. Het is heerlijk geschreven, met de nodige emoties en de streken van een eigenzinnige oude dame. Als dat maar goed komt!

Meer recensies van Enita