Een thriller om van te genieten

Enita 16 juli 2024
Met alle boeken van David Baldacci in mijn bezit, kun je wel zeggen dat ik een groot fan ben. Iedere keer weet hij me weer te verrassen. Zo ook met "Het Proces", opnieuw een rechtbankthriller van zijn hand.

Het verhaal speelt zich af in de Verenigde Staten van 1968, een tijd waarin de rassenstrijd volop aanwezig is in het dagelijks leven. Jerome Washington, een zwarte man, wordt ten onrechte beschuldigd van de moord op zijn werkgevers. Jack Lee, een witte advocaat, wordt gevraagd om Jerome te vertegenwoordigen. Aanvankelijk twijfelt hij, maar uiteindelijk besluit hij de zaak aan te nemen.

Plotseling staat Desiree DuBose, een zwarte advocaat uit Chicago, bij hem op de stoep. Zij heeft haar leven gewijd aan het omzetten van ongelijkheid in gerechtigheid en gelijkheid. Samen met Lee gaat ze de strijd aan om Jerome te redden van de doodstraf. In deze strijd wordt opnieuw duidelijk dat, zelfs als iemand onschuldig is, deze schuldig kan worden bevonden en de doodstraf kan krijgen, enkel vanwege de verkeerde huidskleur.

David Baldacci geeft een goede en realistische weergave van de tijd waarin "Het Proces" zich afspeelt en de smerige spelletjes die worden gespeeld wanneer je opkomt voor de "verkeerde" persoon, zelfs als deze onschuldig is.

Ik heb weer genoten. David Baldacci heeft met "Het Proces" een ijzersterke rechtbankthriller neergezet. Een must-read voor al zijn fans en liefhebbers van soortgelijke boeken. Geniet ervan!

Meer recensies van Enita