De Draak

EricWijnen 04 augustus 2024
Het Rad des Tijds draait, tijdperken komen en gaan, die herinneringen aan legendes achterlaat. Legendes worden mythe, maar zelfs mythe is lang vergeten wanneer het tijdperk waarin de herinnering was geboren opnieuw begint.

Het Oog van de Wereld, het eerste boek in de "Rad des Tijds"-serie van Robert Jordan, zag daglicht in 1990. Voor een Fantasy boek was het destijds moeilijk om uitgegeven te worden, als je verhaal niet ongeveer hetzelfde was als Tolkiens In de ban van de Ring. Zodoende heeft Het Oog van de Wereld veel gelijkenissen met In de ban van de Ring. Robert Jordan vond dat niet erg, hij was een fan van Tolkiens verhaal.

De serie heeft alle elementen dat een groots Epic Fantasy verhaal nodig heeft: Een hoge inzet, met een hoge beloning en een hoge nederlaag. Maar ook vriendschap, moeilijke tijden en duisternis, verraad en samenzweringen, vreugde, progressie, moed, eer en alle andere emoties die bij het leven horen. In de serie heeft Robert Jordan veel filosofische ideeën gestopt van verscheidene volken, waaronder keizerlijk China, Romeins en Japans. Hoewel het niet altijd zo voelt, is de setting voor de serie Renaissance Frans en niet middeleeuws, wat meer gebruikelijk is voor Epic Fantasy. De verschillen zijn subtiel maar aanwezig en komen duidelijker naar de voorgrond in de latere boeken. Het is ook een van de weinige Epic Fanatsy series met een afgesloten einde.

Robert Jordan beschreef bijna alles in details. Hij deed dat vooral bij personen, omdat hij vond dat de kleding die iemand draagt iets zegt over wie en wat die persoon is. Bijna elk karakter heeft een naam, zelfs als hij of zij slechts een eenmalig optreden heeft. Hierdoor kan je soms moeilijk de bijkarakters uit elkaar houden. De beschrijvingen trekken je echter het boek door, en maken de karakters levensecht in wat ze doen en weten. Perrin, Mat en Rand wijzen bijvoorbeeld voordurend naar elkaar, omdat ze denken dat de ander beter overweg kan met vrouwen.

Robert Jordan dompelt de lezer dieper in zijn wereld door zijn karakters duidelijk uitlegbare gezegden te laten gebruiken, gerelateerd aan de tijsperiode die hij beschijft. Gezegden die makkelijker en beter uitlegbaar worden hoe verder de lezer in de wereld van "het Rad des Tijds" zit.

De hoofdstukken in de boeken zijn lang en van verschillende lengte. Somige prologen zijn wel 100 pagina's lang! Gelukkig brengt die proloog dan verschillende perspectieven van verscheidene personen en zitten er lege regels tussen de verschillende perspectieven.

Ik ga de boeken in volgorde van publicatie lezen. Dat is ook de door Robert Jordan zelf voorgestelde volgorde. Ik kom hierop terug in de recensie van Een nieuw begin, waarom ik het hier mee eens ben, hoewel ook dat een spoiler is, dus wees gewaarschuwd.

De magie
In "het Rad des Tijds" komt de magie van de Ene Kracht, die uit de essentie van het universum put, of de Ware Kracht, gesymboliseerd als een een groot, altijd draaiend wiel, dat op zijn beurt de levensdraden van elk levend wezen in een groot tapijt spint. Mensen die de Ene Kracht kunnen gebruiken worden Aes Sedai genoemd. De Ene Kracht is in tweeën gedeeld: Saidin, de mannelijke helft en Saidar de vrouwelijke helft. Echter, toen Lews Therin Telemon, de eerste Draak uit de Tijdperk der Legenden, de Duistere in Het Gat opsloot, sloeg de Duistere om zich heen en werd Saidin, de mannelijke helft van de Ene Kracht, besmet. Elke mannelijke Aes Sedai die Saidin gebruikte, werd langzaam gek. Sommigen probeerden te stoppen met het gebruik van de Ene Kracht, maar Saidin niet gebruiken was onmogelijk.
Er zijn vijf krachten binnen de Ene Kracht: Vuur, Aarde, Water, Lucht (soms Wind genaamd) en Geest. Een gebruiker heeft meestal een beter inzicht in het gebruik van een van deze krachten, soms twee, maar drie zou al zeldzaam zijn. Zelfs in het Tijdperk der Legenden was inzicht in alle vijf deze krachten extreem zeldzaam.
Hoewel nu alleen vrouwen veilig gebruik kunnen maken van de Ene Kracht, vrouwen die verzameld zijn in Tar Valon, neemt het aantal vrouwen dat dit kan al tientallen jaren gestaag af. Niet alleen worden de aantallen steeds minder, ook de hoeveelheid Kracht die ze kunnen gebruiken neemt af. Omdat de Aes Sedai zich met alles en iedereen bemoeien - en door velen worden gevreesd - worden ze gewantrouwd.

In de serie volgen we een groep vrienden uit ‘Emonds Field’. Dit is hun verhaal.

Rand en zijn vader Tam zijn onderweg naar Emonds Veld om cognac te leveren aan de 'Winespring Inn', voor de feestdag 'Bell Tine' en winternacht. Op de weg ziet Rand een in het zwart geklede ruiter, waarvan de mantel, ondanks de wind, stijf blijf hangen. De ruiter jaagt hem angst aan, maar wanneer hij naar zijn vader kijkt en weer terugkijkt, is de ruiter verdwenen. In het dorp ontdekt Rand dat zijn vriend Mat, en enkele andere jongens in het dorp, de ruiter ook hebben gezien.

Rand is blij verrast dat er drie vreemden zijn gearriveerd, een speelman (een soort acrobaat en verhalenverteller ineen) en een Vrouwe en haar bediende. Tam is echter standvastig dat ze terugkeren naar de boederij, want er is nog veel te doen. Zodoende keren Rand en Tam weer terug naar de boerderij.

s'Nachts wordt de boerderij echter aangevallen door Trollocs en Tam (die ernstig verwond is) en Rand vluchten terug naar het dorp. Daar ontdekken ze dat de Vrouwe in werkelijkheid Morraine Sedai is, een Aes Sedai die in de streek op zoek is naar de Herrezen Draak. Ze geneest Tam als Rand daarom vraagt, maar stelt ook vast dat de Trollocs op zoek zijn naar de Herrezen Draak en dat of Rand of Mat of Perrin de Draak moet zijn. Zij zijn namelijk op een paar weken van elkaar geboren en precies in de periode waarin is vastgesteld dat de Herrezen Draak geboren zou zijn. Ze overtuigt Mat, Rand en Perrin ervan dat ze het dorp moeten verlaten om het veilig te houden - en om zelf veilig te zijn - omdat alleen Rands boerderij en de huizen van Mat en Perrin door de Trollocs zijn aangevallen. De Duistere is ook op zoek naar de Herrezen Draak. Terughoudend gaat Rand akkoord, want hij heeft nog steeds verdenkingen tegen haar. Ze heeft Tam wel genezen, maar ze is ook een Aes Sedai.

Op het moment dat ze willen vertrekken, komt Egwene tevoorschijn en staat erop met hun mee te gaan. Net nadat Egwene zichzelf onthult heeft, doet ook Thom Merrilin, de speelman, dat en zorgt ervoor dat ook hij met hun mee gaat.

Achtervolgd door een Myrdraal, zijn Trollocs en een Draghkar worden ze uit Emonds Veld verjaagd en proberen de veiligheid van Tar Valon te bereiken ...

Achtergrond Blogs:
Robert Jordan en het Rad des Tijds: https://www.hebban.nl/blogs/robert-jordan-en-het-rad-des-tijds
Het Rad des Tijds: De Ene Kracht: https://www.hebban.nl/blogs/het-rad-des-tijds-de-ene-kracht
Het Rad des Tijds: De Duistere: https://www.hebban.nl/blogs/het-rad-des-tijds-de-duistere
Het Rad des Tijds: Aes Sedai: https://www.hebban.nl/blogs/het-rad-des-tijds-aes-sedai
Het Rad des Tijds: De Herrezen Draak: https://www.hebban.nl/blogs/het-rad-des-tijds-de-herrezen-draak
Het Rad des Tijds: Schaduwgedrochten: https://www.hebban.nl/blogs/het-rad-des-tijds-schaduwgedrochten

Meer recensies van EricWijnen