Lezersrecensie
Spannende roman overfamilierelaties
Marion van de Coolwijk is bekend door haar vele jeugdboeken. Sinds 2016 schrijft ze ook voor volwassenen. In Mama liegt heeft ze ook het verhaal van haar ouders en schoonouders verwerkt.
Aisa groeit op bij haar oma, die op een dag een schokkende bekentenis over haar verleden doet. Nieuwsgierig gaat Aisa op zoek naar Emma, de tot dan onbekende zus van haar oma. Wanneer oma kort na het weerzien met Emma overlijdt, lijkt Aisa liefdevol te worden opgevangen in de familie. Maar niet door iedereen.
In haar schrijfstijl herken je nog wel de jeugdboekenschrijfster. Die is helder, gemakkelijk en soepel, met korte zinnen en gemakkelijke woordkeus. Maar Van de Coolwijk is zeer zeker in staat om een volwassen verhaal te schrijven waarin ze de spanning zorgvuldig opbouwt en waarin steeds kleine verrassende ontwikkelingen opdoemen.
Mama liegt heeft twee tijdlijnen, die van Elizabeth in 1946 en die van Aisa in het heden. Steeds duidelijker wordt hoe deze lijnen in elkaar grijpen, en hoe ze tijdens de Tweede Wereldoorlog zo in elkaar verstrengeld zijn geraakt.
De auteur schuwt thema’s van deze tijd niet. Ze verwerkt er een aantal in haar verhaal, zoals alcoholmisbruik, drugs en racisme. Daarnaast doorleven haar personages ook oorlogstrauma’s en blijken familierelaties best moeilijk te zijn.
We raken verward in een web van vermeende identiteiten en persoonsverwisselingen. Door de grote hoeveelheid namen is het soms ingewikkeld, maar de twee stambomen voorin het boek helpen zeker. Mama liegt kent een adembenemende twist waarmee Van de Coolwijk bewijst dat ze zich kan meten met grote Nederlandse thrillerauteurs.
De Crime Compagnie 2022
300 pagina’s
Aisa groeit op bij haar oma, die op een dag een schokkende bekentenis over haar verleden doet. Nieuwsgierig gaat Aisa op zoek naar Emma, de tot dan onbekende zus van haar oma. Wanneer oma kort na het weerzien met Emma overlijdt, lijkt Aisa liefdevol te worden opgevangen in de familie. Maar niet door iedereen.
In haar schrijfstijl herken je nog wel de jeugdboekenschrijfster. Die is helder, gemakkelijk en soepel, met korte zinnen en gemakkelijke woordkeus. Maar Van de Coolwijk is zeer zeker in staat om een volwassen verhaal te schrijven waarin ze de spanning zorgvuldig opbouwt en waarin steeds kleine verrassende ontwikkelingen opdoemen.
Mama liegt heeft twee tijdlijnen, die van Elizabeth in 1946 en die van Aisa in het heden. Steeds duidelijker wordt hoe deze lijnen in elkaar grijpen, en hoe ze tijdens de Tweede Wereldoorlog zo in elkaar verstrengeld zijn geraakt.
De auteur schuwt thema’s van deze tijd niet. Ze verwerkt er een aantal in haar verhaal, zoals alcoholmisbruik, drugs en racisme. Daarnaast doorleven haar personages ook oorlogstrauma’s en blijken familierelaties best moeilijk te zijn.
We raken verward in een web van vermeende identiteiten en persoonsverwisselingen. Door de grote hoeveelheid namen is het soms ingewikkeld, maar de twee stambomen voorin het boek helpen zeker. Mama liegt kent een adembenemende twist waarmee Van de Coolwijk bewijst dat ze zich kan meten met grote Nederlandse thrillerauteurs.
De Crime Compagnie 2022
300 pagina’s
1
Reageer op deze recensie