duistere toekomst

Erna 29 mei 2022
Nederland staat voor een groot deel onder water en Schokland is weer een eiland geworden. Nazaten van de families die daar eerder woonden en in de 19e eeuw moesten vertrekken zijn terug gekeerd. Buitenstaanders worden maar mondjesmaat toegelaten. Een beoordelingscommissie beslist daar over. Op het eiland heersen strenge regels. Het is een godvrezende conservatieve gemeenschap met stugge , gesloten bewoners. Elsa is een buitenstaander die toegelaten is. Haar grote liefde Age is een Schokker. Elsa dacht zich te kunnen schikken naar de regels, maar ze is onrustig en heeft last van haar geweten. Ze krijgt een nieuwe baan, bij de eilandraad.
Elsa en Age gaan naar het vaste land, de reden houden ze geheim voor hun gemeenschap. Ze pikken daar een buitenstaander, Karel , op en nemen die mee naar Schokland. De komst van deze vreemde zet de boel op zijn kop aangezien hij zich niet aanpast en een weerwoord geeft. De ware aard van de gemeenschap wordt duidelijk.

De cover is duister. Donker water met een maan en dreigende golven in de kleuren rood en geel, mooi symbolisch voor het verhaal.
In het boek wordt een soort toekomst van Nederland geschetst. Waarin de gevolgen van klimaatverandering duidelijk zijn. Daarentegen wordt er ook een leven in een afgesloten gemeenschap met strikte regels en duidelijke machtsstructuren geschetst. De dreigende en benauwende sfeer van de gemeenschap wordt goed beschreven.
De auteur schets een beeld van een samenleving als zijnde een werkelijkheid, hij doet dit met een zekere stelligheid alsof het de waarheid is. Alles geschreven in een prettige stijl met goede dialogen. Je leest het verhaal wisselend vanuit Age en Elsa waardoor je hen goed leert kennen, en toch bouw je geen band met hen op. Daarvoor staan ze veel te ver van je af.
Ik vond het een beetje een vreemd boek door de tegenstelling van de toekomst van het eiland en het conservatieve van de gemeenschap. Het verhaal kon me niet echt raken. Het was voor mij wat te tegenstijdig en te ver gezocht en er werd teveel aan de orde gesteld.

Meer recensies van Erna