een indrukwekkend maar vergeten verhaal

Erna 22 juni 2024
De cover laat een indrukwekkend oorlogsbeeld zien, oorlogsschepen met vliegtuigen daarboven. De titel is veelzeggend. De schepen zijn de lammeren voor de Duitse aanvalsactie met U-boten, de wolven.
Jacob en Cornelis, twee broers uit Katwijk kiezen in de jaren dertig voor het avontuur en gaan werken in de koopvaardij. Ze willen de wijde wereld zien en zoeken wat spanning in hun leven. Dat ze dat volop zouden krijgen hadden ze niet kunnen bedenken. Al snel breekt WO2 uit en de broers zijn ineens dienstplichtig en varen als frontsoldaat op de oceaan. Een plek waarop veel battles uitgevochten worden. Er is gevaar alom, er zijn mijnen, torpedo’s en vliegtuigen die hen belagen.
Cornelis vaart op een koopvaardijschip.. Via zijn verhaal beleven we de duikbootoorlog. Hij heeft het er erg moeilijk mee dat er zoveel slachtoffers vallen. De schepen die uit de Verenigde Staten naar Groot Brittannië varen met oorlogsmateriaal e.d. om Europa te bevrijden zijn vaak doelwit. Uiteindelijk maakt Cornelis deel uit van de armada die D-day op de kust van Normandie uitvoeren.
Jacob komt uiteindelijk terecht in de Indische Oceaan op het schip Poelau-Bras. Dit schip wordt belaagd door Japanse bommenwerpers en tot zinken gebracht. Jacob drijft dagenlang op een reddingsboot en komt op Sumatra terecht. Daar wordt hij gevangen genomen door de Japanners en sterft in het kamp. 22 jaar oud.
Met dit boek wil de auteur aandacht genereren voor een vergeten stukje geschiedenis en het verhaal van zijn vader en oom vertellen. Daarin is hij zeker geslaagd. Met zijn heldere en eenvoudige manier van schrijven heeft hij een boek geschreven dat heel toegankelijk is voor een ruime categorie lezers. Het is beschrijvend wat de geschiedenis betreft, maar doordat het verteld wordt aan de hand van de levens van de broers ook heel persoonlijk en aangrijpend. Door het gebruik van dagboeknotities merk je dat de broers ieder de oorlog op een eigen manier beleefde en worstelden met andere zaken. Dat als zijverhaal de beleving van de oorlog thuis verteld wordt geeft alles een extra dimensie.
Het is duidelijk dat de auteur veel historisch onderzoek heeft gedaan om het verhaal een degelijke basis te geven. Vanuit die basis is er een mooie oorlogsroman ontstaan.

Ik mocht de hardcover lezen. Een mooie uitgave met een fijn lettertype en goede bladspiegel. Af en toe een kleine foto ter illustratie. Dat maakt het extra fijn om te lezen.
Een boek dat zeer aan te bevelen is voor liefhebbers van het oorlogsgenre.

Meer recensies van Erna