Een historisch pareltje

Erna 27 september 2024
Als thrillerauteur heeft Johnny Bollé zijn sporen meer dan verdiend. Om dan daarnaast andere genres te gaan schrijven, onder de naam Aster Borg, vergt lef en moed. Maar met zijn feelgood Dansen tussen de wilde rozen liet hij al zien dat genre ook prima te beheersen. En nu is daar Lily , deel één van de Waar de mist niet kan komen trilogie , waarbij hij zich waagt in het genre historische romans. En ik kan direct met volle overtuiging zeggen dat hij ook hierin meer dan geslaagd is!
1980 Lily Appleton woont in Parijs. Ze is een oude eenzame, wat verbitterde dame, met vaste gewoontes. Ze leeft in haar huis waarin het verleden zichtbaar is. Haar levensverhaal vertelt ze aan een ingebeelde journaliste Amadine. Het is een verhaal van een veelbewogen leven, maar ook met een zekere zelfreflectie. Juist door deze vorm van vertellen te kiezen komt het verhaal extra binnen, het is net alsof Lily jou als lezer het verhaal vertelt.
1928. Lily Appleton woont met haar ouders en zus in de welgestelde wijk Chelsea New York City. Nanny Alice zorgt voor hen en leert Lily de kunsten van het koken. Haar leventje lijkt uitgestippeld, ze is verloofd met Raymond een leven met klasse ligt in het verschiet. Ze hoeft niet te werken, maar heeft toch ambities en solliciteert naar de functie van sous-chef in het beroemde Waldorf-Astoria hotel om te kunnen werken bij de beroemde maitre-d’hotel Tschirky. Ze wordt aangenomen en maakt kennis met een hele andere kant van het leven.
1929 is een jaar van omslag. De grote beurskach heeft grote gevolgen voor iedereen, ook voor de familie Appleton. Hun leven staat op de kop, alles wordt anders. Haar moeder wordt dement, haar vader neemt een ingrijpend besluit. Mensen laten zich van een andere kant zien, vertrouwen wordt op de proef gesteld. Lily gaat niet bij de pakken neerzitten en neemt haar verantwoordelijkheden en pakt het leven zo goed en zo kwaad op.

Vanaf de eerste pagina word je in de sfeer van de twintigste eeuw getrokken, Aster Borg weet de het leven in die tijd treffend neer te zetten. Heel gedetailleerd en filmisch. Als lezer waan je je in die tijd en omgeving. We leren natuurlijk vooral Lily goed kennen, maar ook de andere personages krijgen genoeg karakter mee om hen goed in het verhaal tot hun recht te laten komen. Ook de maatschappelijke gebeurtenissen en verhoudingen worden realistisch weergegeven. Zo wordt een persoonlijk verhaal goed gecombineerd met een stukje geschiedenis.
Een boek dat je niet weg kan leggen en liefst achter elkaar uitleest. Waarna je dan met een zucht bedenkt dat je nog een poosje moet wachten op de delen twee en drie.

Meer recensies van Erna