Een perfect web

Erna 27 mei 2024
Web van leugens
Voor de blogtour van Web van leugens van Johnny Bollé mochten we als Boekenreizigers leesclub een mooie bijdrage leveren. Vandaag de 12e recensie.
Madeline is al acht jaar weg uit haar geboortedorp Etouffant, maar als haar moeder Isabelle onverwacht sterft keert ze terug om de nalatenschap af te wikkelen. Haar terugkeer wordt niet gewaardeerd door de dorpsbewoners en dat laten ze haar zeker merken. Bij het uitzoeken van haar moeders spulletjes komt ze foto’s en documenten tegen waardoor ze vraagtekens zet bij de onverwachte dood van haar moeder. Wat is er gebeurd? Ze komt in contact met een vriendin van haar moeder, de extravagante Cézanne. Maar wie is dat? Waarom heeft haar moeder nooit iets over deze vriendin gezegd? Toch is ze erg nieuwsgierig naar deze vrouw en gaat met haar in gesprek. Cézanne laat het woord moord vallen en zegt dat gebeurtenissen uit het verleden van haar moeder een rol spelen. Madeline is in verwarring, wat is er toch gebeurd? Als er nog een aantal mensen sterven weet ze wel zeker. Er is meer aan de hand dan het lijkt en ze gaat op onderzoek uit. Ze wil de waarheid achterhalen. Dat ze zichzelf daarmee in gevaar brengt blijkt al snel.
De cover is prachtig. Johnny boft maar met een partner als Danny die zulke mooie en unieke covers voor hem ontwerpt. De kleurstelling is bijzonder ergens zacht en lieflijk en toch dreigend. Het beeld van een vallende vrouw heeft iets mysterieus. Na het lezen van het boek krijgt deze cover nog meer lading. Want wat en wie zie je eigenlijk? Een meisje dat dreigt te verdrinken? Een vrouw die valt? Een vrouw die verstikt raakt in een web van leugens? Een vrouw die verstrengeld raakt in ontdekkingen tijdens haar speurtocht en gedachten over haar moeder? Aan iedere lezer om dit zelf te interpreteren.
In het verhaal spint Johnny verschillende draadjes en voegt ze samen tot een web van gebeurtenissen met in de kern gebeurtenissen uit het verleden. Wat je overkomen is in je jeugd draag je je hele leven mee en dat kan grote gevolgen hebben. Waarom zijn de vriendinnen van vroeger nu zo vijandig? Dramatische gebeurtenissen hadden hen juist dichter bij elkaar moeten brengen. Maar waarom zijn ze zo vijandig naar Isabelle en Madeline? Waarom sterven de mensen die hen ter wille willen zijn? Madeline worstelt met de situatie maar geeft niet op. Gelukkig kan ze af en toe terugvallen op het thuisfront. Alle gebeurtenissen laten haar ook naar haar huidige eigen leven kijken en dat geeft inzicht.
Het verhaal wordt verteld vanuit twee invalshoeken. Vanuit Madeline. Ze beleeft de gebeurtenissen in het heden en kijkt terug naar het leven van haar moeder. Haar karakter ontwikkelt zich van een jonge moderne zakenvrouw naar een volwassen vrouw die met meer diepgang in het even staat. Vanuit Isabelle. We kijken terug naar haar jeugd, gebeurtenissen uit het verleden hebben haar hele leven meegespeeld. Ze probeerde haar leven op te pakken maar het verleden haalde haar in.
Daarbij wordt de sfeer in Etouffant destijds en in het heden heel treffend beschreven. Van een dorpje waar alles ontspannen en harmonieus was en waar iedereen elkaar kende en voor elkaar klaar stond is het een plaatsje geworden waarin bepaalde mensen de dienst uitmaken en de sfeer beklemmend en beangstigend is.
Door het uitzetten van de verschillende verhaallijnen en terugblikken in het verleden gecombineerd met de karakteropbouw van de diverse personages wordt de spanning tastbaar. De dreiging wordt steeds meer voelbaar naarmate het verhaal zich ontwikkelt. En dan komt het einde, dramatisch en toch is er ook opluchting. Maar , en dat is heel bijzonder, voor de lezers blijft er ook nog iets in te vullen.
Er speelt veel dat grote invloed heeft op de levens van de hoofdrolspelers en ook grote emotionele gevolgen heeft. We zien dat zeer zeker terug bij Isabelle maar zeer zeker ook bij Madeline. Als lezer voel je bijna wat zij meemaken. Ook zet het je aan tot nadenken over wat als…
Dat is tekenend voor de manier van schrijven van Johnny. Alles is realistisch en emotioneel treffend beschreven. Gewone mensen die in een bijzondere situatie terecht komen, die eigenlijk iedere lezer zou kunnen overkomen.
Met een gevoel van spijt sloeg ik het boek dicht. Maar gelukkig schrijft Johnny Bollé in een hoog tempo en hoeven we vast niet al te lang te wachten op een volgende thriller van zijn hand!

Meer recensies van Erna